Blog AOV
- Arnoud Wennekus
Fraude met AOV verzekeringen beter op te sporen of...
Vandaag lees ik in de krant dat de verzekeringsbranche er in toenemende mate inslaagt om verzekeringsfraude op te sporen. Uit cijfers van het verbond van verzekeraars blijkt dat 2017 11.500 fraudegevallen zijn aangetoond en het jaar daarvoor ruim 10.000. Het bespaarde de verzekeraars 82 miljoen aan frauduleuze uitkeringen (!). Dit gaat dus om forse bedragen.
Voorbeelden van fraude met verzekeringen zijn bijvoorbeeld, automobilisten die een verzekering afsluiten en binnen een dag schade claimen, een vrachtwagenchauffeur die verdacht wordt van de diefstal van zijn eigen lading koper van meer dan € 100000,-.; een horeca ondernemer die tweemaal een overval op zijn restaurant in scene zette waarbij gemaskerde mannen geld en sieraden zouden hebben buitgemaakt.
Er lopen sinds vorig jaar bijna 600 gevallen van ernstige fraude zaken en fraude met particuliere verzekeringen. Bijvoorbeeld brandstichting of misbruik van arbeidsongeschiktheidsverzekering. Daar staan ook zwaardere sancties omdat het om grotere bedragen gaat.
Steeds meer verzekerden eisen van verzekeraars dat ze de fraudeurs aanpakken
Fraude met AOV verzekeringen, wat verstaan we daar dan onder
(Overigens opvallend, op het moment dat je op " fraude AOV" op Googlee zoekt verschijnt direct als nummer 1 de heer W. Bol op de eerste pagina. Ik kan me voorstellen dat hij daar bloedlink over zou worden :-).)
Wat verstaan we bij AOV verzekeringen onder fraude volgens Wikipedia: Fraude is een vorm van bedrog. Daarbij worden zaken anders voorgesteld dan ze zijn, door op papier of digitaal een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid.
Praktijk
AOV Verzekeringsmaatschappijen komen regelmatig in een situatie waarin er getwijfeld wordt over de echtheid van een claim op arbeidsongeschiktheid. Zij starten dan vaak onderzoeken naar fraude.
Hierbij wordt rekening gehouden met de polisvoorwaarden en beleid. Het doel is om de echtheid van de claim te achterhalen en als gevolg de schadelast voor de verzekeraar zo veel mogelijk te beperken.Logisch.
Verzekeraars over Fraude met AOV verzekeringen
Sommige mensen maken misbruik van financiële producten zoals verzekeringen.
- Je ziek melden terwijl je gewoon beter bent,
- meer werken dan je opgeeft
- niet alle informatie verstrekken als je een nieuwe verzekering aanvraagt.
Wat doen AOV verzekeraars bij fraude volgens het protocol
- Ze melden het bij de lokale politie, het fraudeloket Verzekeringsbedrijf of bij het Centraal Informatie Systeem (CIS) van de Nederlandse verzekeraars.
- Ze keren niet of niet volledig uit.
- Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid dat zij de kosten van een ingesteld onderzoek verhalen en dat zij ten onrechte verstrekte uitkering terugvorderen.
- Ze kunnen je AOV verzekering verzekering beëindigen.
Welke maatregelen wij precies nemen, hangt af van de ernst en omvang van het fraudegeval. Fraude is onacceptabel. Niet alleen voor ons als financiële dienstverlener, maar ook voor de overgrote meerderheid van onze klanten.
Wat heb jij als eerlijke klant aan fraudebestrijding?
Hoe meer fraude zij kunnen bestrijden, hoe lager zij de premies kunnen maken. Het bestrijden van verzekeringsfraude is dus niet alleen de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de verzekeraar , maar pakt ook nog eens gunstig uit voor de zelfstandig professional.
- Een verzekerde meldt zich arbeidsongeschikt terwijl hij/zij in werkelijkheid gewoon doorwerkt.
- Een kandidaat-verzekerde vraagt een verzekering aan, maar verzwijgt dat hij/zij een ernstige ziekte heeft.
- Iemand vervalst een nota of een factuur.