Blog AOV
- Arnoud Wennekus
Internetconsultatieronde BAZ: belangrijkste en meest essentiele punt volkomen onduidelijk
Gastbijdrage onafhankelijk expert Jim Faas
Wie is Jim Faas en waarom is hij de persoon om inhoudelijk over de mogelijke gevolgen in de praktijk van het huidige voorstel zinnige dingen te zeggen?
Jim Faas is een veelzijdige expert met een brede achtergrond en aanzienlijke ervaring op het gebied van arbeidsongeschiktheidsbeoordelingen zowel publiek als privaat. Hij verricht als verzekeringsarts onafhankelijke expertises. Daarnaast is hij jurist en heeft hij een PhD behaald. Faas is ook een actieve blogger voor Medisch Contact en docent bij diverse instituten zoals NSPOH, SGBO, SSR, en NVMSR. Zijn rol als lid-beroepsgenoot van het centraal tuchtcollege en zijn verleden als voorzitter van de NVVG benadrukken zijn betrokkenheid en gezag in het veld.
Wat houdt de internetconsultatieronde in?
De internetconsultatieronde met betrekking tot de basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ) is een proces waarbij het publiek en belanghebbenden hun mening kunnen geven over de voorgestelde regelgeving. Deze regeling richt zich op het verplicht stellen van een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen, om zo hun inkomenszekerheid te waarborgen bij langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid.
Tijdens de internetconsultatie kunnen zelfstandigen, werkgeversorganisaties, verzekeraars en andere betrokkenen suggesties en bezwaren indienen. Deze input wordt vervolgens gebruikt om de regeling te evalueren en eventueel aan te passen, zodat deze beter aansluit bij de behoeften en omstandigheden van de doelgroep. Het doel van deze consultatieronde is om een brede betrokkenheid te waarborgen en te zorgen voor een goed doordachte en effectieve regeling.
(De reactie van Jim Faas, is ook te vinden op zijn linkedinpagina en is met uitdrukkelijke toestemming vandaag (26-07-2024) overgenomen. Ik heb Jim bedankt voor deze zeer waardevolle onderbouwing van een -onafhankelijk- zeer ervaren praktijkman).
REPRISE: WETSVOORSTEL ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSVERZEKERING ZELFSTANDIGEN
⚠️ Wetsvoorstel Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen
✅ De internetconsultatie op het concept wetsvoorstel loopt af.
✅ Dit heeft een stortvloed van reacties opgeleverd, vooral van zelfstandigen die helemaal niet op deze wet zitten te wachten.
Vraagtekens bij het voorgestelde AO-criterium
✅ Ik heb een vraag - beter gezegd: een groot vraagteken - bij het voorgestelde arbeidsongeschiktheidscriterium (AO-criterium).
✅ De kern van mijn vraag ligt bij de vermeende non-impact van de urenbeperking.
✅ Zoals ik de Memorie van Toelichting (MvT) lees, gaat deze uit van een volstrekt verkeerde aanname.
Hoe zit dat precies? Even terug naar de basis
✅ Er is gekozen voor een vereenvoudigd arbeidsongeschiktheidscriterium.
✅ Het antwoord op de vraag of er recht is op een uitkering, hangt niet meer af van wat voorheen verdiend werd, maar alleen van iemands resterende mogelijkheden in arbeid.
✅ Hierbij wordt gebruikgemaakt van een set basisfuncties: functies op de arbeidsmarkt met een minimale belasting, over het algemeen op of niet ver boven het wettelijk minimumloon (WML)-niveau.
De aanname (MvT, p.66)
"Er hoeft niet gekeken te worden of de zelfstandige een basisfunctie nog wel gedeeltelijk, in deeltijd, kan vervullen. Ten eerste, omdat het voorstel niet voorziet in gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid en gedeeltelijke uitkeringen; zie hoofdstuk 5 en 6. En onderliggend, omdat de verwachting is dat het beoordelen van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, op grond van medische beperkingen in het aantal uren dat iemand belastbaar is, slechts beperkt effect zou hebben op de uitkomst van de claimbeoordeling. Omdat de beoordeling reeds uitgaat van functies met een minimale belasting zijn er naar verwachting maar weinig zelfstandigen, die enkel nog een basisfunctie in deeltijd kunnen vervullen vanwege een medische urenbeperking. In veruit de meeste gevallen zal de zelfstandige ofwel een basisfunctie met minimale belasting volledig kunnen uitvoeren, ofwel geen enkele basisfunctie kunnen uitvoeren – ook niet in deeltijd als de functie in deeltijd bestaat."
✅ Ik lees hierin de gedachte dat de basisfuncties zo minimaal belastend zijn dat ervan kan worden uitgegaan dat deze doorgaans wel fulltime zullen kunnen worden vervuld.
✅ Dat is een grove onderschatting van het aantal urenbeperkingen dat wordt aangenomen los van de zwaarte van de geduide functies in de WIA: die is namelijk bijna 40% (zie referentie).
✅ Er is geen enkele (medische) reden om aan te nemen dat het percentage urenbeperkingen wezenlijk anders gaat uitpakken bij zelfstandigen.
Waarschuwing
✅ Een massaal aantal bezwaar- en beroepszaken is te verwachten over het ja/nee aannemelijk zijn van een urenbeperking.
✅ Juist vanwege het belang: zo’n algemene urenbeperking maakt dat je de basisfunctie(s) niet zult kunnen vervullen.
Conclusies
✅ De MvT gaat uit van een onjuiste aanname over de (niet-)noodzaak van een urenbeperking bij de te duiden basisfuncties.
✅ De MvT dient een duidelijke(re) uitleg te geven over de impact van de urenbeperking op het recht op de BAZ.