Nieuws
Vertrouwen in verzekeraars hoogst sinds vijf jaar
Indicatoren positiever
Alle vragen uit de vertrouwensindex laten dit kwartaal een positiever beeld zien dan het voorgaande kwartaal. Voor het eerst sinds de start van de meting komt één van de indicatoren zelfs positief uit. Dit kwartaal is het aandeel consumenten dat een hoog rapportcijfer (8 of hoger) geeft voor hun vertrouwen in verzekeraars hoger dan het aandeel consumenten dat een laag rapportcijfer (5 of lager) geeft. Consumenten verwachten bovendien dat hun vertrouwen in verzekeraars de komende twaalf maanden verder zal toenemen.
Index blijft negatief
De sterke stijging in het vertrouwen zorgt er nog niet voor dat de vertrouwensindex positief is. Het aandeel consumenten zonder vertrouwen is nog steeds groter dan het aandeel dat wel vertrouwen heeft in verzekeraars. Consumenten die aangeven dat hun vertrouwen in het vierde kwartaal is gedaald, benoemen veelal vervelende persoonlijke ervaringen, stijgende kosten en negatieve berichtgeving over de financiële sector als belangrijkste oorzaak van deze daling. Positieve persoonlijke ervaringen en goede economische vooruitzichten zijn voor consumenten juist redenen voor een stijgend vertrouwen.