Nieuws
AOV Advies kwaliteit moet nog beter
Ook bespreken we wat de relatie nog meer kan doen in geval van 100% arbeidsongeschiktheid. Zo bekijken we hoe hij of zij in zo’n situatie de zaken zo zou kunnen organiseren dat het bedrijf niet gelijk kopje onder gaat. Zeker voor kleine zelfstandigen is dat geen gemakkelijke opgave, maar toch liggen er soms mogelijkheden het bedrijf draaiende te houden en zo (een deel van) het inkomen veilig te stellen. Verder kijken we natuurlijk naar de vermogenspositie van de relatie. Welke mogelijkheden zijn er om directe en indirecte spaarmiddelen in te zetten in het geval van arbeidsongeschiktheid? Welke waarde heeft het bedrijf indien het verkocht moet worden? En is bijvoorbeeld de grond waarop de ondernemer werkt verkoopbaar? Op dit soort punten zien we regelmatig dat ondernemers de situatie rooskleuriger inschatten dan reëel is.
Passend product
Pas na de volledige inventarisatie komt de AOV zelf aan bod. Als de ondernemer al verzekerd is bekijken we of het product nog wel past. De mogelijkheden worden helder uiteengezet in een uitgebreid adviesrapport. Daarin lichten we bijvoorbeeld toe waarom bepaalde productkenmerken passen bij de situatie, wensen en behoeften van de klant. Het dient ook meteen als een complete verslaglegging van het adviestraject voor zowel de klant als de adviseur.
Kortom, in AOV-advisering nemen we relaties veel nadrukkelijker bij de hand dan vroeger het geval was. Ik heb ervaren dat dit voor beide partijen bijzonder prettig werkt. Niet het product, maar de situatie van de klant is tegenwoordig leidend. Deze vraaggestuurde benadering is stukken intensiever. Maar zeker de moeite waard.