Nieuws
Vergelijkingssites geven meer keuzestress
Minder advieskosten
Naar aanleiding van de indruk dat er meer adviesmijders zijn en dat de toegang tot advies lastiger is geworden, zegt De Jong: “Het klopt dat een deel van de consumenten niet voor advies wil betalen, omdat ze het gevoel hebben dat ze in het provisietijdperk niet voor advies betaalden. Dat is uiteraard onjuist, maar de indruk is ontstaan, mede door de markt zelf in de hand gewerkt, dat advies gratis was. Hoewel consumenten vaak minder aan advieskosten betalen dan in een markt met provisie, is dat toch een psychologische drempel. Dat vraagt om meer uitleg van de adviseur. Daarnaast zie je dat consumenten steeds vaker het directe kanaal kiezen omdat het aanbod daar ook prima is en het gemak van afsluiten groot. Als de toegang tot advies wordt belemmerd vanwege de hoogte van de advieskosten zou de overheid kunnen opteren om financieel advies fiscaal aftrekbaar te maken.”
Een goede adviseur is open en transparant en geeft uitleg wat zijn meerwaarde kan zijn. Ervaart de relatie dit niet, of is het te duur voor de relatie? Dan is er een afsplitsing en een nieuwe zoektocht die volgt voor de relatie. Wij wensen die consument daar succes mee. Wij kunnen natuurlijk alleen maar mensen helpen die geholpen willen worden en die er de waarde van inzien en ons willen betalen voor meerwaarde.