Nieuws
Uurtarief ZZP-er zou regelmatig opnieuw bekeken moeten worden
Communiceer tijdig
Als u een grote groep vaste klanten heeft, is het raadzaam deze tijdig op de hoogte te stellen van uw tariefverhoging. Vermeld per wanneer de verhoging ingaat. Een plotselinge confrontatie met een tariefverhoging wordt vaak heel vervelend gevonden.
Kies voor een persoonlijke benadering
Indien u slechts enkele klanten heeft, of een paar hele belangrijke, dan is het raadzaam om deze persoonlijk te informeren. Ga bij ze langs of bel ze op. Dit geldt zeker voor klanten waarvan u een negatieve reactie verwacht.
Maak geen excuses
U heeft uw tariefverhoging weloverwogen genomen. U hoeft uw klanten hiervoor dan ook geen excuses aan te bieden. Breng uw boodschap over uw tariefverhoging zo standvastig mogelijk. Onzekerheid wekt de indruk dat er ruimte is voor onderhandeling.Voorkom dat!
Geef vaste klanten een voordeel
Doe uw trouwste klanten een aanbieding; laat ze nog een laatste keer voor het oude tarief uw product of dienst afnemen, om ze te bedanken voor hun loyaliteit. Zeg er wel bij dat er de volgende keer een wat hoger tarief geldt.
U kunt de verhoging in stapjes doorvoeren
Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat uw klanten aan de nieuwe prijs kunnen wennen. Vaak reageren klanten echter hetzelfde (negatief) als ze meer moeten betalen. Dit pleit voor een eenmalige verhoging. Maak deze afweging zorgvuldig.
Uw uurtarief bepalen
Heeft u moeite om uw uurtarief te bepalen? Met een te hoog tarief prijst u zich uit de markt, maar een te lage vraagprijs kan de indruk wekken dat uw werk weinig waard is. Bereken uw uurtarief aan de hand van de video 'Hoe bepaal ik mijn uurtarief?', of bekijk het webinar 'Bepaal een passend uurtarief'.