Consument leest precontractuele info (arbeidsongeschiktheids)verzekering niet
93% van het intermediair meent dat de consument de precontractuele informatie die het in het kader van de Wft verstrekt, niet leest. Dit blijkt uit onderzoek van Legal & General onder 538 financieel dienstverleners. De verzekeraar hield haar onderzoek ter gelegenheid van haar vijfde Beleggingscongres onlangs.
'WFT-informatie is aflaat'
Volgens drs. Arno Dolders, algemeen directeur van Legal & General eist de samenleving terecht dat consumenten beter geïnformeerd worden over de financiële producten die zij overwegen af te sluiten en is als oplossing voor de informatieachterstand inmiddels een indrukwekkende hoeveelheid documenten ontwikkeld die de financieel dienstverlener verplicht is als precontractuele informatie uit te reiken. Dolders: "In de praktijk fungeren deze documenten als een moderne vorm van aflaat. Indien de documenten tijdig worden uitgereikt, is aan de vereisten voldaan en is iedereen tevreden. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. De vraag is of al deze verplichtingen daadwerkelijk leiden tot beter geïnformeerde consumenten. Wanneer zoveel financieel dienstverleners aangeven de indruk te hebben dat de door hen verstrekte informatie door de consument niet wordt gelezen, zou dit voor de politiek en toezichthouder een argument moeten zijn om eens kritisch na te denken of op deze weg verder gegaan moet worden met bijvoorbeeld de introductie van een dienstverleningsdocument, dan wel dat naar alternatieven wordt gezocht om de consument beter te informeren."
Onderverzekering bij levensverzekeringen
68% van het intermediair is van oordeel dat bij veel in het verleden afgesloten levensverzekeringen sprake is van onderverzekering omdat het destijds beoogde doelkapitaal niet langer aansluit bij de actuele behoefte van de consument. Dolders: "Levensverzekeringen hebben bijna altijd de doelstelling om financiële behoeften van consumenten in de toekomst op te vangen. Het blijft toch merkwaardig. Waar wij in de schadesector het volstrekt normaal vinden om verzekerde sommen periodiek met de prijsindex te laten meelopen om onderverzekering tegen te gaan, is dit in het levenbedrijf nog zeer ongebruikelijk. Ik constateer dat er voor het intermediair geweldige kansen liggen om te zorgen dat alle consumenten die met goede argumenten in het verleden een levensverzekering hebben afgesloten voor kosten in de toekomst, weer een voorziening krijgen die is afgestemd op de werkelijke behoefte zoals die nu kan worden voorzien."
Meer interesse aanvullende oudedagsvoorzieningen
86% van het intermediair geeft aan te verwachten dat de consument in de nabije toekomst meer belangstelling krijgt voor aanvullende oudedagsvoorzieningen. Dolders: "Ik denk dat deze verwachting terecht is. Hoewel de politiek de besluitvorming over pensioen in de eerste pijler als een hete aardappel voor zich uitschuift, is het onvermijdelijk dat de AOW-leeftijd omhoog gaat. Maar ook in de opbouw in de tweede pijler zullen de spanningen toenemen. Het bevriezen van indexeringen en zelfs het afstempelen van pensioenaanspraken zullen de consument bewust maken van de noodzaak om in de derde pijler ook zelf voorzieningen te treffen. Ik verwacht dat dit een belangrijk adviesgebied voor het intermediair zal worden. Financieel adviseurs die nu extra inspanningen doen om deskundigheid op het gebied van pensioen te verwerven, zullen ervaren dat dit een zeer vruchtbare investering blijkt te zijn."
Directe beloning neemt toe maar provisie blijft
12% van de respondenten verwacht dat binnen het eigen bedrijf directe beloning heel belangrijk wordt. 35% verwacht dat directe beloning binnen twee jaar belangrijk wordt. Dolders: "Na vele jaren waarin vormen van directe beloning voor het intermediair onbespreekbaar waren, zien we nu dat de ontwikkeling in een stroomversnelling is gekomen. Ik denk dat deze ontwikkeling verder versneld zal worden door de wettelijke eis dat de beloning bij complexe producten transparant is. Transparantie zal uiteindelijk tot gevolg hebben dat elke klant min of meer zijn eigen kosten moet financieren. Onderlinge kruisbestuivingen hebben daarmee hun langste tijd gehad. Overigens zal het naar mijn verwachting zo zijn dat provisie, maar dan transparant, de komende vijf jaar nog de belangrijkste beloningsvorm zal blijken te zijn. Ik denk dat over vijf jaar nog steeds de advisering van 80% van de complexe producten geschiedt op basis van provisie."