Nieuws
50% van de Nederlanders snapt niets van verzekeringen
Zestien procent van de Nederlanders zegt te weinig kennis in huis te hebben om zelf een verzekering af te sluiten en 42 procent van verzekeringsproducten onbegrijpelijk. Dit blijkt uit een onderzoek van Verzekeruzelf.nl onder ruim 500 respondenten.
De drie minst begrijpelijke communicatiemiddelen zijn: voorwaarden van een verzekeringsproduct (33 procent), uitleg van een product (vijftien procent) en online teksten als nieuwsbrief en e-mail (dertien procent). Achttien procent zegt zelfs alle communicatie van verzekeraars niet te begrijpen. Zestien procent van de Nederlanders vertrouwt niet op zichzelf om een verzekering af te sluiten zonder hulp. Het aantal vrouwen dat denkt niet voldoende kennis in huis te hebben, ligt met negentien procent net iets hoger dan het landelijk gemiddelde. "De drempel om meer kennis te vergaren over verzekeringsproducten ligt voor veel consumenten hoog, simpelweg omdat het voor velen geen aantrekkelijk onderwerp is om in te verdiepen. Wij signaleren dat degenen die zich er wel in verdiepen, meer zekerheid hebben omtrent het afsluiten van polissen en het afhandelen van schades. Een tussenpersoon kan van toegevoegde waarde zijn bij zogenaamde complexe producten, maar veel verzekeringsproducten zoals schadeverzekeringen zijn heel goed zelf te regelen. Wij constateren een snel groeiende groep zelfverzekerde mensen", aldus de internetverzekeraar. Internetverzekeren is dus lucratief, maar heeft ook een gevaar. Wij adviseren daarom: vergelijk uw verzekeringen met advies en service en sluit niet zomaar iets af.