Nieuws
Adfiz vreest 'schijnpassendheid' bij financiele basisproducten
Intermediairvereniging Adfiz ondersteunt het pleidooi van de Consumentenbond om financiële producten begrijpelijker te maken voor de klant. De wens om zogeheten basisproducten te ontwikkelen onderschrijft Adfiz echter niet: "Die wekken mogelijk de verkeerde verwachting van passendheid."
De Consumentenbond startte eerder deze week een campagne, waarbij aanbieders worden uitgenodigd om basisproducten te ontwikkelen en aan te melden. De roep om heldere producten juicht Adfiz toe, maar: "Als aanbieders
'basisproducten' in de markt brengen waaraan de Consumentenbond de nodige publiciteit geeft, verwachten wij dat consumenten deze producten bij voorbaat als
passend zullen ervaren. De praktijk is echter dat de dekking voor het ene een deel van de consumenten te ruim en dus niet passend is, en voor het andere deel juist te beperkt en dus niet passend."
Adfiz vindt dat alle producten helder moeten zijn en moeten doen wat ze beloven. De organisatie zegt in te zetten op empowerment van de consument, maar vraagt ook aandacht voor de rol van de adviseur: "Die kan, onafhankelijk van de productaanbieder, de klant helpen met het in kaart brengen van zijn vaak complexe behoefte en toetsen of de klant begrijpt wat hij aanschaft, wat hij van het product mag verwachten en hoe dat aansluit bij zijn belang."