Nieuws
AFM stelt nieuwe eisen aan vergelijkingssites
De AFM heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de informatieverstrekking van financiële dienstverleners op hun vergelijkingssites en naar de diensten die zij aanbieden. De belangrijkste conclusie is dat het vaak onduidelijk blijft voor de consument wat hij mag verwachten van de financiële dienstverlener en van de vergelijkingssite zelf. 'Hierdoor is het voor de consument moeilijk te bepalen welke informatie hij zelf nog moet verzamelen ten behoeve van een goede afweging tussen producten', aldus de toezichthouder.
Het onderzoek was erop gericht te bepalen hoe duidelijk de informatie is van financiële dienstverleners die een vergelijkingssite beheren, over hun rol en de wijze waarop de vergelijkingen plaatsvinden. Volgens de AFM kunnen consumenten hierover op de vergelijkingssites nu onvoldoende informatie vinden. Daarnaast is vastgesteld dat variabelen op basis waarvan vergelijkingen tot stand komen, veelvuldig vooraf automatisch zijn ingevuld. Volgens de toezichthouder is dit onwenselijk omdat zo de keuze van de consument wordt gestuurd. 'De consument wordt hierdoor niet gestimuleerd om te onderzoeken welke keuzes het beste bij hem passen.'
De AFM geeft naar aanleiding van het onderzoek aan dat consumenten op vragen 'gemakkelijk vindbaar en begrijpelijk' antwoord moeten kunnen vinden op een vergelijkingssite: Wat doet u voor de consument?, Waar verdient u aan?, Hoe komt de AOV vergelijking of premievergelijking tot stand? en Hoe volledig is de vergelijking? Tevens verwacht de toezichthouder dat het invullen van variabelen in de toekomst achterwege wordt gelaten. De AFM wil dat de vergelijkingssites voor 31 januari 2012 zijn aangepast.