Nieuws
Waar de verandering van het consumentenvertrouwen in de economie verklaard kan worden uit de veranderingen in de beurskoersen, speelt bij het vertrouwen in verzekeraars de media een grote rol.
"De veranderingen in het vertrouwen in verzekeraars worden veelal bepaald door de berichten in de media", licht Stephanie Broeder, onderzoeker bij het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond, toe. "In periodes waarin de media-aandacht rustig is, stijgt de het vertrouwen in de verzekeraars gestaag. Dit zagen we bijvoorbeeld in 2010. Echter op momenten dat de negatieve media-aandacht voor verzekeraars intensiveert, daalt het vertrouwen van de consumenten." Broeder zag dit gebeuren in het tweede kwartaal van 2011 en dit geldt ook voor het vertrouwen voor het eerste kwartaal van 2012. "Voorafgaand aan de meting zagen wij veel berichten in de media over de afwikkeling van de woekerpolisaffaire. Natuurlijk waren verzekeraars ook in het nieuws met onderwerpen als de vuurwerkschade rondom oud en nieuw en de mobielschademelden app, maar juist die negatieve berichtgeving heeft de overhand gehad en dat zien we terug in de daling van de vertrouwensindex."