Nieuws
‘Dienstverlening financieel adviseur nog niet bij iedereen bekend'
Slechts twee op de tien ondervraagden weten dat je bij financieel adviseur ook alleen advies kunt krijgen zonder aanschaf van product. De helft denkt dat het advies altijd gekoppeld is aan de verkoop van de producten. Wijzer in geldzaken verwacht daarom dat er de komende jaren voor de sector nog veel kansen liggen op het vlak van consumentencommunicatie over de toegevoegde waarde en dienstverlening van de adviseur. Deskundigheid en advies op maat, worden door de consument als grootste voordelen van het inschakelen van een financieel adviseur gezien.
‘Bekendheid en informatiebehoefte laag'
Naast het verbod op provisies voor adviseurs en bemiddelaars moeten per 1 januari 2013 directe aanbieders ook inzicht geven in de advies- en distributiekosten bij de koop van een financieel product. Door maximale transparantie weet de klant bij elke aanbieder waar hij aan toe is bij de aanschaf van een belangrijk financieel product zoals een hypotheek. De bekendheid en de informatiebehoefte over het provisieverbod zijn echter nog laag. Slecht twee op de tien Nederlanders heeft er van gehoord en slechts 15% heeft behoefte aan meer informatie over het provisieverbod en de nieuwe manier van betalen.