fbpx
Image
Image
Er is geen eenduidig beeld van hoe mensen over de veranderingen denken. Ze zijn niet uitgesproken negatief (slechts 8% is (zeer) negatief), maar ook niet uitgesproken positief: 36% is (zeer) positief. De positief gestemden vinden het vooral prettig dat ze nu precies weten wat ze voor advies betalen. 43% vindt bovendien dat het advies door het provisieverbod beter kan worden afgestemd op eigen behoeften en 36% van de positief gestemden vindt dat ze beter kunnen onderhandelen over de prijs van het advies.

Nog altijd een derde van de huishoudens is echter niet bereid om voor een persoonlijk pensioen- of hypotheekadvies te betalen. Opleiding lijkt hierbij een rol te spelen: lageropgeleiden zijn nog minder bereid (40%) om voor een advies te betalen dan wie meer opleiding heeft genoten. Het Verbond vindt die uitkomst niet verwonderlijk. "In de ogen van veel consumenten is advies jarenlang gratis geweest, omdat de kosten onzichtbaar in de premie waren verwerkt. Dan is het even wennen als hij ziet dat aan een goed advies een prijskaartje hangt", aldus directeur Leo De Boer. "Het provisieverbod is nog heel jong, maar ik ben blij dat mensen die de veranderingen als positief ervaren, juist de inzichtelijkheid van de advieskosten als belangrijk voordeel zien. Dit helpt om het vertrouwen te herstellen."

Van alle huishoudens wil bijna een op de twee respondenten de advieskosten het liefst in één keer betalen na afloop van het adviesgesprek. Betaling van advieskosten via een serviceabonnement is minder populair (16%).

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page