Nieuws
Intermediair heeft de toekomst juist in 2013
Financieel planner Leen Winter vindt dat het intermediair wel wat minder somber zou mogen zijn. Ondanks de moeilijke economische tijden zijn er juist nu veel kansen voor de adviseur, vindt hij. "Stop met klagen; de wereld ligt open. Er is genoeg werk, want de klant schreeuwt om advies."
Met hersteladvies win je vertrouwen terug
"Ongeacht of er vraag is bij de klant, kun je hem altijd zelf actief benaderen. Adviseurs klagen dat ze het hersteladvies gratis moeten doen, maar de klant heeft daarmee wel zijn financiële doelen weer in zicht. Dat wekt vertrouwen. Bovendien kun je met deze klanten periodiek afspraken maken om de situatie te blijven monitoren. Het is een uitstekende mogelijkheid om het vertrouwen terug te winnen en nieuwe advieskansen te benutten."
Leg uit wat beleggen is
"Ik probeer in jip-en-janneketaal uit te leggen wat het hefboomeffect is en wat de compensatie inhoudt. Kortom: ik leg de woekerpolisaffaire uit. Daarna maak ik een inventarisatie: wat was de doelstelling en is de risicobereidheid van de klant veranderd? Belangrijk is ook dat we laten zien wat beleggen eigenlijk is. Je moet de klant voorlichten: het idee dat beleggen slecht is, had misschien wel te maken met de hoge kosten. Na die uitleg kan de klant alsnog voor een annuïteitenhypotheek kiezen."
Niet klagen
"De wereld ligt voor ons open. Banken zijn aan het reorganiseren, dus het is nu de tijd om de klant op te zoeken en te zeggen: wij hebben wél tijd voor je. Er staan een miljoen woningen onder water. Dat is een enorm maatschappelijk risico. Daar moet het intermediair wat mee!"
Met hersteladvies win je vertrouwen terug
"Ongeacht of er vraag is bij de klant, kun je hem altijd zelf actief benaderen. Adviseurs klagen dat ze het hersteladvies gratis moeten doen, maar de klant heeft daarmee wel zijn financiële doelen weer in zicht. Dat wekt vertrouwen. Bovendien kun je met deze klanten periodiek afspraken maken om de situatie te blijven monitoren. Het is een uitstekende mogelijkheid om het vertrouwen terug te winnen en nieuwe advieskansen te benutten."
Leg uit wat beleggen is
"Ik probeer in jip-en-janneketaal uit te leggen wat het hefboomeffect is en wat de compensatie inhoudt. Kortom: ik leg de woekerpolisaffaire uit. Daarna maak ik een inventarisatie: wat was de doelstelling en is de risicobereidheid van de klant veranderd? Belangrijk is ook dat we laten zien wat beleggen eigenlijk is. Je moet de klant voorlichten: het idee dat beleggen slecht is, had misschien wel te maken met de hoge kosten. Na die uitleg kan de klant alsnog voor een annuïteitenhypotheek kiezen."
Niet klagen
"De wereld ligt voor ons open. Banken zijn aan het reorganiseren, dus het is nu de tijd om de klant op te zoeken en te zeggen: wij hebben wél tijd voor je. Er staan een miljoen woningen onder water. Dat is een enorm maatschappelijk risico. Daar moet het intermediair wat mee!"