fbpx
Image
Image

Verplichte DVD een zegen voor consument



Dankzij het dienstverleningsdocument weten consumenten wat ze ongeveer aan kosten kunnen verwachten. Het gaat wel om de gemiddelde kosten. In individuele gevallen kan de rekening hoger of lager uitvallen. Het is belangrijk dat consumenten daarnaar vragen bij hun adviseur.

Waarom is het DVD belangrijk?
Sinds 1 januari van dit jaar is het provisieverbod van kracht. Consumenten betalen hun adviseur nu direct voor advies over complexe financiële producten, zoals hypotheken, uitvaartverzekeringen of bankspaarproducten. In het verleden betaalden ze daar indirect voor: de advieskosten waren verwerkt in de productprijs.

Hun adviseur of bemiddelaar ontving toen provisie als hij een ingewikkeld financieel product afsloot. Deze beloning ontving hij van de bank of verzekeraar. Daardoor was zijn advies mogelijk niet altijd in het belang van de klant omdat hij bijvoorbeeld koos voor een product dat hem een hoge provisie opleverde. Het provisieverbod heeft als doel daar een einde aan te maken.

Omdat consumenten nu direct betalen voor advies, is het belangrijk dat ze zich goed oriënteren op verschillende adviseurs voordat ze een keuze maken. Daar helpt het DVD bij.
Wanneer krijg ik het dienstverleningsdocument?

Zelfstandige adviseurs en bemiddelaars, én adviseurs van banken en verzekeraars zijn verplicht het DVD te verstrekken. Dat kan voorafgaand, tijdens of na het eerste oriënterende gesprek. Ook als iemand besluit zelf een financieel product af te sluiten zonder advies (het zogenoemde execution only), krijgt hij een DVD. Een financieel dienstverlener moet het in elk geval geven, voordat hij een advies geeft. Hij is ook verplicht om het dienstverleningsdocument op zijn website aan te bieden.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page