Nederlanders positiever over verzekeraars geworden
Nederlanders positiever over verzekeraars geworden
De houding van Nederlanders ten opzichte van verzekeraars is het afgelopen jaar in positieve zin bijgesteld. Bijna vier op de tien Nederlanders hebben een positieve indruk van verzekeraars. Bovendien heeft een derde een positieve ervaring gehad met een verzekeraar. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van verzekeraar Cardif. 38 procent van de Nederlanders heeft een positief beeld van verzekeraars. In 2008 lag dit percentage nog op 26 procent. Net als in 2008 staan vrouwen vaker positief tegenover verzekeraars dan mannen (41 procent vs. 34 procent). In de provincie Groningen is men in 2009 het meest positief over verzekeraars (52 procent), gevolgd door de provincie Drenthe (48 procent). In Overijssel is men het minst positief (29 procent). De positieve ervaringen die Nederlanders hebben verkregen ten aanzien van verzekeraars, zijn vooral tot stand gekomen door een soepele en snelle afhandeling van een schade. Diezelfde soepele afhandeling wordt ook het belangrijkste onderdeel van een verzekeraar gevonden. Daarnaast is de betrouwbaarheid van financiële producten in de ogen van de consument van groot belang. Beduidend meer nog dan een lage prijs of persoonlijk contact. Nederlanders willen graag op de hoogte worden gebracht wanneer er iets wijzigt rondom de polis. Bovendien vinden zij het belangrijk dat regelmatig gecheckt wordt of de polis nog up-to-date is. Ook verwachten consumenten korting te krijgen wanneer zij langer klant zijn en geen schade hebben gehad. Weinig waarde hechten consumenten aan de bekendheid van de verzekeraar. Twee op de drie heeft geen voorkeur voor een verzekering van een bekende verzekeraar. Bovendien is het merendeel van de Nederlanders van mening dat een bekende verzekeraar niet of nauwelijks meer zekerheid geeft dan een onbekende verzekeraar.