fbpx
Image
Image

AFM vergelijkt vergelijkingssites

AFM vergelijkt vergelijkingssites

afm


De informatie die vergelijkingssites aan consumenten verstrekken, laat nog altijd veel te wensen over. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft deze financiële dienstverleners dan ook op de vingers getikt om maatregelen te nemen.

Onduidelijk
Volgens de toezichthouder blijft het voor consumenten vaak onduidelijk wat zij kunnen verwachten van dit soort bedrijven en hun websites, die prijzen en producten met elkaar vergelijken. ,,De AFM vindt het belangrijk dat de consument bijvoorbeeld te weten krijgt waar deze websites aan verdienen'', zei een woordvoerster.

Begrijpbare informatie
Verder moeten vergelijkingssites gemakkelijk vindbare en begrijpelijke informatie verstrekken waaruit blijkt wat zij doen voor de consument, hoe de vergelijking tot stand komt en hoe volledig deze is.

De AFM heeft de informatieverstrekking beoordeeld van 40 websites die financiële producten vergelijken.Een Vergelijkingssite voor aov zelfstandige werd niet beoordeeld.

AFM stelt nieuwe eisen aan vergelijkingssites

AFM stelt nieuwe eisen aan vergelijkingssites

afm

De AFM heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de informatieverstrekking van financiële dienstverleners op hun vergelijkingssites en naar de diensten die zij aanbieden. De belangrijkste conclusie is dat het vaak onduidelijk blijft voor de consument wat hij mag verwachten van de financiële dienstverlener en van de vergelijkingssite zelf. 'Hierdoor is het voor de consument moeilijk te bepalen welke informatie hij zelf nog moet verzamelen ten behoeve van een goede afweging tussen producten', aldus de toezichthouder.

Het onderzoek was erop gericht te bepalen hoe duidelijk de informatie is van financiële dienstverleners die een vergelijkingssite beheren, over hun rol en de wijze waarop de vergelijkingen plaatsvinden. Volgens de AFM kunnen consumenten hierover op de vergelijkingssites nu onvoldoende informatie vinden. Daarnaast is vastgesteld dat variabelen op basis waarvan vergelijkingen tot stand komen, veelvuldig vooraf automatisch zijn ingevuld. Volgens de toezichthouder is dit onwenselijk omdat zo de keuze van de consument wordt gestuurd. 'De consument wordt hierdoor niet gestimuleerd om te onderzoeken welke keuzes het beste bij hem passen.'

De AFM geeft naar aanleiding van het onderzoek aan dat consumenten op vragen 'gemakkelijk vindbaar en begrijpelijk' antwoord moeten kunnen vinden op een vergelijkingssite: Wat doet u voor de consument?, Waar verdient u aan?, Hoe komt de AOV vergelijking of premievergelijking tot stand? en Hoe volledig is de vergelijking? Tevens verwacht de toezichthouder dat het invullen van variabelen in de toekomst achterwege wordt gelaten. De AFM wil dat de vergelijkingssites voor 31 januari 2012 zijn aangepast.

Independer grotendeels verkocht aan Achmea

Indeachmeapender grotendeels verkocht aan Achmea

Achmea heeft een meerderheidsbelang van 77% genomen in vergelijkingssite en online tussenpersoon Independer.nl. Doel van de overname is "dat consumenten weer blindelings kunnen vertrouwen op verzekeringen". Achmea koopt de aandelen van de huidige aandeelhouders NPM Capital en Paerel en neemt bovendien een deel van de aandelen van het management van Independer.nl over.

"Oprichters en management behouden 23% van de aandelen", aldus beide partijen. Zij denken nu de ontwikkeling van klantgerichte producten en diensten te kunnen versnellen. "Het aandelenbelang van Achmea onderstreept het langetermijncommitment tot verandering. De positie van Independer.nl als objectieve vergelijkingssite voor consumenten blijft gegarandeerd", bezweren de nieuwe partners. "Alle verzekeraars behouden gelijke kansen in de vergelijking."
Independer ziet in de overname de mogelijkheid om behalve de polisvoorwaarden
ook de kwaliteit van de geleverde diensten achter de verzekering te vergelijken. "Een belangrijk streven van beide partijen is bijvoorbeeld het toegankelijk maken van het inzicht in de kwaliteit van zorgaanbieders, zoals ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapeuten."

De hoeveelheid informatie op internet zorgt voor keuzestress bij de consument, stelt Independer."Wij werken al jaren aan het transparant maken van het aanbod. Samen met Achmea willen wij nu een volgende stap nemen om de onzekerheid bij consumenten verder terug te dringen: het ontwikkelen van klantgerichte en betrouwbare producten en diensten." Een raad van toezicht moet onder leiding van Arthur Docters van Leeuwen de objectiviteit van Independer.nl en de privacy van consumenten waarborgen.

Nevendoel is het ontwikkelen van klantvriendelijke verzekeringen. "Achmea krijgt zo nog meer zicht in de verzekeringswensen van Nederlanders. Die kennis gaan we aanwenden om onze verzekeringen klantgerichter te maken", zegt Achmea-bestuurslid Danny van der Eijk.

Achmea is met € 18,9 (19,6) mld premieomzet het grootste verzekeringsconcern van ons land. Independer was vorig jaar goed voor een omzet uit bemiddeling van € 20,2 mln; in 2010 werd een nettoverlies geleden van € 3,1 mln. In Hilversum zijn 182 mensen werkzaam voor het bedrijf.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2025 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page