Consumentenbond: 210 'klachten' over abonnementen
Consumentenbond: 210 'klachten' over abonnementen
13-01-2010 AM
De Consumentenbond zegt 210 klachten te hebben gekregen over assurantiekantoren die in 2009 een serviceabonnement hebben ingevoerd. De bond deed een kleine maand geleden een oproep, onder meer via een ruim 600.000 adressen tellende e-mailzending, om dergelijke abonnementen te melden. Dat deden 210 leden. Het gaat om 19 verschillende tussenpersonen, zegt de bond.
De Consumentenbond werkt aan een dagvaarding voor Multisafe, het eerste grote bemiddelingsbedrijf dat tot invoering van een serviceabonnement overging. De bond zei eind november daarover een procedure te gaan aanspannen, omdat hij vindt dat dienstverlening aan bestaande klanten niet eenzijdig kan worden beknot. "We willen op alle openstaande vragen een antwoord, vandaar dat de formulering van de dagvaarding tijd vergt", zegt Marcel van Beusekom namens de Consumentenbond. De zaak tegen Multisafe wordt geen kort geding, maar een bodemprocedure. "Dat duurt wat langer, maar aan de uitspraak kan dan wel meer waarde worden gehecht."
<MultiSafe vraagt particuliere klant om basisbijdrage (abonnementsvorm)
Als een van de eerste intermediairbedrijven vraagt MultiSafe uit Huis ter Heide per 1 mei een basisbijdrage aan particuliere relaties. Deze bijdrage is onafhankelijk van het aantal polissen en bedraagt € 15 per maand. Bestaande relaties ontvangen een korting en betalen € 12,50 per maand .
"Wij ontvangen gemiddeld € 41 provisie per jaar per particuliere relatie", zegt directeur Michael Mackaaij van MultiSafe. "Als je dit alleen al afzet tegen alle administratieve handelingen en schadebehandeling, lijden wij daar verlies op. In het verleden konden wij dit soms nog compenseren via de advisering van levensproducten en hypotheken aan zo'n klant." Door de wettelijke transparantie en het verbod op bonussen zijn deze mogelijkheden verdwenen.
"Ik zie nu dat collega's proberen hun particuliere portefeuille te verkopen, maar vind dat het beter is om klanten zelf te keus te laten. Wij zeggen gewoon wat er aan de hand is en merken dat zij begrip hebben voor deze actie. Dat blijkt wel nu een groot deel van onze klanten ook elders lopende polissen naar ons overzet.">