Laatste nieuws Verplichte AOV mei 2024: Wet Basisverzekering arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen (BAZ)
Deze maand hebben een stel politici van verschillende partijen zich laten bijpraten over wat er gaande is met de plannen voor de arbeidsmarkt. Een belangrijk onderdeel is de verplichte verzekering voor zelfstandigen als ze niet kunnen werken. Deze verzekering gaat waarschijnlijk vallen onder de noemer van de
Wet Basisverzekering arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen, oftewel de Baz.
Het idee is dat zelfstandigen na een jaar ziekte een uitkering kunnen krijgen die niet hoger is dan het minimumloon.
Nu komt het interessante gedeelte: de wet Baz zal ook regelen dat zelfstandigen kunnen kiezen voor een privéverzekering als ze dat willen. Maar daarvoor moeten ze wel een verzekering hebben die net zo goed is als de publieke variant. Om het allemaal wat makkelijker te maken, wordt er een soort beoordelingsraamwerk opgesteld.
Tijdens de bijeenkomst met ambtenaren werd duidelijk dat het raamwerk voor beoordeling niet gaat kijken naar re-integratieverplichtingen. Dat scheelt weer een hoop gedoe.
Verder heeft de minister een brief gestuurd naar de Tweede Kamer over hoe arbeidsongeschiktheid bepaald gaat worden in de Baz. Na overleg met verschillende groepen heeft de minister besloten dat er een variant komt waarbij wordt gekeken of zelfstandigen nog genoeg kunnen verdienen om rond te komen. Als dat niet lukt, krijgen ze een uitkering. Dit wordt bepaald aan de hand van specifieke banen die representatief zijn voor minimumloonwerk.
Volgens de minister is deze variant het beste qua uitvoering, kosten en begrijpelijkheid. Maar het kan wel verwarrend zijn voor mensen die ook zelfstandig zijn naast hun baan, omdat ze dan misschien geen recht hebben op de uitkering.
In ieder geval is de minister opgelucht dat er een beslissing is genomen, al betekent dit wel dat het indienen van het wetsvoorstel wat vertraging oploopt. Er moeten nog wat zaken worden geregeld voordat het wetsvoorstel ingediend kan worden. En dat wordt nog een race tegen de klok, want het doel is om dit jaar nog alles rond te hebben. Maar voordat het zo ver is, kunnen we nog onze mening geven tijdens een online consultatie. Die staat gepland voor binnenkort.
Waarom Wet Basisverzekering arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen afwachten?
Informeer jezelf over de mogelijkheden op de private markt. Een private verzekeraar al dan niet in Combinatie met een Schenkkring of Broodfonds is niet altijd de schurk die nooit uitbetaalt of te duur is. Sterker nog, een private verzekeraar kan van onschatbare waarde zijn bij het voorkomen van arbeidsongeschiktheid.
Bij de Onafhankelijk AOV Specialist en Vergelijker AOV-zzp.nl krijg je een volledig overzicht van alle beschikbare vangnetten om je te wapenen tegen het risico van arbeidsongeschiktheid. Op die manier ben je op de hoogte van alle alternatieven.
Marketingcampagnes die slechts schreeuwen om aandacht wekken irritatie op. Er wordt gepleit voor strenger toezicht rondom de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV).
Een nieuwe wet verplicht ondernemers om een AOV af te sluiten, maar de implementatie ervan laat nog even op zich wachten. Arnoud Wennekus, oprichter en eigenaar van AOV-zzp.nl adviseert om vóór 1 januari 2025 actie te ondernemen voor hun cliënten. Dit advies geldt met name vanwege de overgangsregeling die dan nog van kracht is.
De regering bereidt momenteel een wet voor die voortkomt uit het principeakkoord van 2019 over pensioenhervormingen. Onderdeel hiervan is de verplichte AOV voor ondernemers. De wet wordt naar verwachting eind 2024 aan de Eerste Kamer voorgelegd, na een internetconsultatie aan het einde van het tweede kwartaal van dat jaar.
De verplichte AOV zal gelden voor alle ondernemers die inkomstenbelasting betalen, inclusief eventuele meewerkende echtgenoten. Het hebben van personeel is niet relevant voor deze verplichting. Directeur-grootaandeelhouders en andere resultaatgenieters vallen echter buiten de regeling.
Het voorstel voorziet in een jaarlijkse premie van acht procent van de belastbare winst uit onderneming, tot een maximum van 143 procent van het bruto minimumloon. Deze premie is fiscaal aftrekbaar. Bij arbeidsongeschiktheid ontvangen ondernemers maximaal zeventig procent van de premiegrondslag tot aan de AOW-gerechtigde leeftijd.
Verschillende partijen, zoals Centraal Beheer, SharePeople, Insify, FNV Zelfstandigen en Zzuper, voeren marketingcampagnes om zich voor te bereiden op deze verplichting. Wennekus benadrukt echter dat sommige beweringen, zoals 'de goedkoopste AOV', vaak niet kloppen en eerder dienen als lokkertjes voor een groot marktaandeel. "Roeptoeter Droeftoeters zijn het !".
Het is mogelijk dat er voor de eerbiedigende werking een harde datum wordt gesteld, die gelijk is aan de publicatiedatum van het wetsvoorstel. Dit zou betekenen dat ondernemers die voor die datum geen regeling hebben getroffen, een opt-outregeling krijgen om een private AOV af te sluiten met vergelijkbare dekking en premie.
Wennekus pleit voor strenger toezicht, vooral gezien het belang van dit onderwerp. Hij wijst op het gebrek aan duidelijkheid en toezicht bij sommige initiatieven, zoals schenkkringen, en benadrukt dat het essentieel is dat ondernemers goed geïnformeerd zijn over alle mogelijkheden.
Hoewel er kritiek is op bepaalde marketingpraktijken, wordt erkend dat het positief is dat er initiatieven zijn die ondernemers stimuleren om iets te regelen voor inkomensbescherming bij arbeidsongeschiktheid. Toch wordt aangeraden om niet overhaast te handelen en goed geïnformeerd te blijven over de ontwikkelingen rondom de verplichte AOV.