Herroepingssrecht Bedenktijd volgens Consumentenrecht en Consumentenbond
Wat is een koop op afstand? 'Koop op afstand’ is als je als Consument een product koopt via internet:
- een postorderbedrijf
- de telefoon
- een bestelbon uit een krant of tijdschrift
- Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper
- Financiële diensten
Bij koop op afstand heb je als Consument daarom een aantal extra rechten. Zo heb je het recht om van de koop af te zien binnen de bedenktijd (herroepen).
Je hebt het product immers niet voor de aankoop kunnen zien. De regels voor koop op afstand gelden voor producten en diensten, zoals een online taalcursus. Ook gelden de normale wettelijke regels van consumentenkoop. De verkoper hoort je een goed (deugdelijk) product te leveren. Als je iets in een winkel hebt gekocht is het wettelijk gezien zo: koop is koop. Ga in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen als je spijt hebt van een aankoop. Als je je aankoop online, telefonisch of aan de deur hebt gedaan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
De regels van koop op afstand gelden voor Consumenten maar niet in geval van:
- sociale dienstverlening en gezondheidszorg
- gokactiviteiten
- pakketreizen
- passagiersvervoersdiensten financiële dienst(en)
- onroerende zaken (huis, grond)• overeenkomsten waarbij een notaris nodig is
Echter de regels voor consumenten wijken nogal af van de regels voor zelfstandig ondernemers /B2B (business to business)
Omdat consumenten nog best goed worden beschermd door de wet. Bij B2B is men geheel vrij om afspraken te maken, en met totstandkoming (akkoord/handtekening) zijn beide partijen gebonden aan dat contract met bijhorende algemene voorwaarden. Als je als ondernemer dus vooraf de algemene voorwaarden hebt kunnen inzien en de Factuur hebt betaald en/of de opdracht akkoord hebt gegeven, dan ben je daar aan gebonden.
Vaak staat er in de Algemene voorwaarden wat je moet doen bij annulering, soms ontbreekt dit echter. Nu is niet zo dat het ontbreken van een annuleringsmogelijkheid per definitie onredelijk is. Echter dit ligt aan de omstandigheden van het geval (zoals altijd). Ongevraagd telefonisch of fysiek aan de de deur overrompeld worden door een (online) bedrijf is iets wat in de praktijk wel voorkomt.
Let op: Wanneer het echter een ondernemer betreft ...
- Als er er op initiatief van de ondernemer voorafgaand -telefonisch of App /Chat of Mail contact is geweest, of
- Er eerst een telefonische of fysieke afspraak is gemaakt op initiatief van of door de ondernemer, of
- Als er tijd zit tussen de mondelinge en schriftelijke opdracht en de daadwerkelijke betaling van de Factuur betreft oordeelt de wet en ook de rechter
...dat er geen recht op herroeping is, aangezien het niet om een consument/. het consumentenrecht gaat.