fbpx
Image
Image

Aanklacht tegen AOV verzekeringswereld: Willem Bol presenteert zijn boek Costen ende Baete

Het boek Costen en de Baeten ligt al in de winkel, maar aanstaande zondag lanceert oud-Showmaster Willem Bol officieel het boek over het slepende conflict dat hij tot op de dag vandaag heeft met zijn voormalige AO-verzekeraar Generali. Hoewel de titel anders doet vermoeden is het volgens Bol geen afrekening met de gelijknamige ASR-CEO of de verzekeringsbranche in zijn algemeenheid. Tien vragen aan de man die van opgeven niets wil weten.

Willem Bol presenteert zijn boek; 10 vragen
Is de verwijzing naar ASR-topman Baeten als plaagstootje bedoeld?
“Nee geen plaagstootje. Als voorzitter van een bedrijf als ASR, wat Jos Baeten is, gaat het om integer handelen en in de praktijk laten zien dat wat je in je ronkende reclames aan het publiek voorschotelt echt klopt en deugt. In onderhavige kwestie staat het gedrag van de ASR en haar topman haaks op wat men zou mogen verwachten. Maar het gaat in deze industrie om mitigeren van kosten en zoveel mogelijke genereren van baten tegen elke prijs en met het inzetten van elk middel. Maar dat wist Joost van den Vondel al. Costen ende Baeten, dus in dat licht gezien is er weinig tot niets veranderd.”

Maak je daarmee van ASR en Baeten bewust een zondebok?
“Wij hebben ten tijde van de overname van de Generali alle partijen ( zowel de RvB als de RvC ) het complete dossier opgestuurd. Inclusief stuiting. Dat ASR Generali heeft gekocht is prima, maar daarmee zijn zij eigenaar geworden van het dossier. En dus nu inhoudelijk verantwoordelijk voor de strapatsen van hun gekochte verzekeraar en hun eigen merkwaardige acties in dit dossier.”

Wat heeft ASR te maken met het conflict tussen jou en Generali?
“ASR heeft de procedures gewoon doorgezet en is niet ingegaan op verzoeken om gesprekken teneinde de kwestie te regelen. Sterker nog, in de artikel 12-procedure die wij hebben gevoerd tegen Jan van Leer wegens valsheid in geschrifte en fraude, oordeelde de beklagkamer Amsterdam dat het ging om een schrijffout van zijn kant. Wij hebben aan de ASR-top verzocht om dan die schrijffout te herstellen en als uitvloeisel daarvan de betalingen en achterstallige betalingen te hervatten. Dat heeft ASR geweigerd, want men wil de cassatie afwachten. Onlangs is er echter een vonnis ter tafel gekomen in een geheel andere kwestie waarin de rechter oordeelde dat rommelen in een vonnis teneinde je gelijk te halen strafbaar is. Zo zie je dus dat er een merkwaardige discrepantie bestaat tussen hun wanen en die van het OM en de werkelijkheid. Dat ASR zelfs onlangs nog weigerde om in gesprek te gaan geeft aan dat men gevangen zit in een tunnelvisie.”

Is het boek bedoeld als afrekening met de verzekeringsbranche?
“Nee. Het is het aan de kaak stellen van zoveel misstanden binnen de branche. Het totale gebrek aan zelfreflectie, het publiceren van morele en ethische verklaringen die in de praktijk een wassen neus blijken te zijn. De schadeafdelingen die verworden zijn tot profit centra. Een belangenorganisatie zoals het Verbond van Verzekeraars en eigenlijk de hele industrie die allemaal de HDDD (hou de deur dicht) strategie toepassen. En mijn zaak staat helaas niet op zichzelf. In het boek zijn een aantal voorbeelden van andere schrijnende kwesties opgenomen.”

Waar ondernemers ’s nachts wakker van liggen

 MKB Onderzoek

Van alle ondernemers gaf 51,4 procent aan soms door zorgen over het eigen bedrijf niet te kunnen slapen. Het meeste maken ondernemers zich zorgen over de balans tussen werk en privé (39%). Op de voet gevolgd door het niet kunnen vinden van goed personeel (38%). Daarna zijn niet-betalende debiteuren (27%) een grote zorg voor ondernemers.

  Top 10 zorgen ondernemers

1. Hoe combineer ik balans tussen mijn werk- en privéleven?
2. Waar vind ik goed personeel?
3. Niet betalende debiteuren
4. Economische malaise
5. Wat gebeurt er als werknemer(s) met specialistische kennis weggaan?
6. Hoe behoud ik mijn personeel?
7. Wat gebeurt er als ik door ziekte/ongeval zelf niet meer kan werken?
8. Hoe gaat mijn bedrijf verder als ik mijn werkzaamheden neerleg?
9. Is mijn bedrijf voldoende up to date qua technologische ontwikkelingen?
10. Reputatieschade door acties van mijn personeel

Arbeidsongeschiktheid
In Nederland zijn psychische klachten sinds 2015 namelijk de grootste veroorzaker van uitval op de arbeidsmarkt. Stress ook bij ondernemers en zelfstandigen vaak leidt tot arbeidsongeschiktheid. De stressveroorzakers zijn bij ondernemers heel divers; van zorgen over de werk-privébalans tot aan reputatieschade.”

Preventie
“Op nummer 1 staat de balans tussen werk- en privéleven. Ik zie ook in de praktijk dat veel ondernemers worstelen met deze balans. Werk- privébalans is ook een belangrijk aandachtsgebied Het is natuurlijk prettig als je een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) hebt als het misgaat. Natuurlijk gaan ondernemers liever gezond en met plezier doorgaan met ondernemen.

Over het onderzoek
Het MKB-onderzoek van Reaal wordt elk jaar uitgevoerd door Kien Onderzoek. Aan het onderzoek werkten 303 ondernemers mee. Ondernemers hadden meerdere antwoordmogelijkheden. De percentages zijn bij elkaar meer dan 100 procent.

Zzp’ers worden te vaak ongewenst benaderd

De Kamer van Koophandel (KvK) heeft onderzoek gedaan naar hoe ondernemers de openbaarheid van het Handelsregister bepalen. Hieruit blijkt dat vier op de tien zzp’ers in Nederland zeer frequent benaderd worden door partijen met dergelijke verkooptelefoontjes. De Kamer van Koophandel heeft daarom besloten om de telefoonnummers van alle eenmanszaken uit het online adressenbestand te halen.

Cijfers
Al jaren ontvangt de KvK klachten van ondernemers over de manier waarop de KvK met hun gegevens omgaat. Om inzicht te krijgen in de grootste pijnpunten heeft de KVK een onderzoek laten uitvoeren. 40% van alle ondernemers, waarvan 39% zzp’er, geeft aan hinder te ervaren van dergelijke partijen die benaderen per e-mail, maar vooral telefonisch. De telefoonnummers zijn makkelijk te verkrijgen, omdat deze ongevraagd zichtbaar in het online bestand van de KvK staan. Juist omdat zzp'ers vaak vanuit huis werken of hun zakelijke nummer ook privé gebruiken, worden deze telefoontjes als een grote hinder ervaren.

Het schrappen van de telefoonnummers is een maatregel die KVK op korte termijn zelf kan nemen zonder dat er een wetswijziging voor nodig is. De KvK doet zijn best om de overlast van telefonische benadering tegen te gaan, maar dat moet wel binnen de wettelijke kaders passen. Van de wet moet de KvK het nummer blijven verstrekken in andere producten, zoals het uittreksel. Hiervoor moet worden betaald.

Nog meer onderzoek

Ook onderzoekt de KVK hoe de mogelijkheid van ‘scrapen’ van het Handelsregister (gegevens van een website halen zonder dat eigenaar van die site zich hier bewust van is) minder makkelijk gemaakt kan worden. Eerder dit jaar bleek ook uit onderzoek van de NOS dat adverteerders bedrijfsgegevens uit het KvK-register gebruiken om ongevraagd Facebook-advertenties aan te bieden aan zzp'ers en andere kleine bedrijven. De Kamer van Koophandel onderzoekt nog steeds of het mogelijk is dat moeilijker te maken voor adverteerders.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page