Juridisch belang van gezondheidsverklaring te vaak onderschat; verzekerden jokken en verzwijgen soms...?
Consumentenprogramma Radar nam maandag de aov onder de loep. Verzekeringsadvocaat Karin Machielsen in de uitzending dat verzekeraars doorschieten in het afwijzen van claims. Met Kifid-klachten komen verzekerden in veel gevallen ook niet ver. Het gaat geregeld mis bij het invullen van de gezondheidsverklaring.
Klacht over aov strandt vaak op gezondheidsverklaring
Kifid heeft deze maand viermaal een aov-klacht afgewezen. Zo kreeg een metselaar nul op het rekest met een klacht tegen Delta Lloyd. Hij kreeg in 2013 klachten aan zijn linkerschouder, rechtervoet en rechterpols. Nadat de huisarts geen afwijkingen kon vaststellen, vroeg de metselaar een aov aan. Op de gezondheidsverklaring beantwoordde hij de vraag naar een aandoening, ziekte of klachten van spieren, ledematen of gewrichten ontkennend. Twee jaar later dient de verzekerde een claim in omdat hij arbeidsongeschikt is geworden als gevolg van de ziekte van Kienböck, een specifieke botaandoening. Delta Lloyd wijst de claim af met verwijzing naar de mededelingsplicht.
Klachten niet benoemd
De geschillencommissie geeft Delta Lloyd gelijk, omdat hij de gewrichtsklachten bij het aangaan van de verzekering niet heeft benoemd. “De omstandigheid dat consument zijn klachten niet als ernstig heeft ervaren doet daaraan niet af. Consument had kunnen en ook moeten begrijpen dat het antwoord op deze vragen voor verzekeraar van belang zou zijn voor de beoordeling van het aangeboden risico terwijl in de desbetreffende vraag geen onderscheid wordt gemaakt naar klachten van beperkte of lange duur.”
Loyalis heeft in een andere klachtzaak volgens Kifid terecht geoordeeld dat een lerares bij de aanvraag de gezondheidsverklaring niet juist heeft ingevuld door onder meer een langdurige WAO-uitkeringsperiode te verzwijgen.