fbpx
Image
Image

Assurantiebelasting naar 21%

Assurantiebelasting naar 21%



We gaan volgend jaar fors meer betalen voor hun verzekeringen. Dat meldt het FD op basis van het akkoord dat onderhandelaars Mark Rutte en Diederik Samsom bekend hebben gemaakt. Zo gaat onder meer de assurantiebelasting omhoog van 9,7% naar 21%. Daarmee wordt het schrappen van de forensentaks en de langstudeerboete gecompenseerd.

De maatregel moet de staat per jaar 1,4 miljard euro opleveren. Ook het vitaliteitssparen, een kruising tussen levensloopsparen en spaarloon, is ter ziele.

De assurantiebelasting is de laatste jaren al een steeds grotere inkomstenbron geworden voor de overheid, meldt het FD. In 2000 droegen Nederlanders per jaar 512 miljoen euro af aan assurantiebelasting, maar het belastingtarief steeg de afgelopen jaren steeds verder, mede omdat Nederlanders relatief veel verzekeringen hebben.

Vorig jaar leverde de maatregel 861 miljoen euro op. En doordat begin dit jaar het belastingtarief is verhoogd van 7,5% naar 9,7%, zullen Nederlanders dit jaar nog meer kwijt zijn aan hun verzekeringen.


Advies provisieloze AOV Verzekering mogelijk niet langer aftrekbaar

Advies provisieloze AOV Verzekering mogelijk niet langer aftrekbaar

spaarvarkenmetpleister45-45

De consument kan volgend jaar aanmerkelijk duurder uit zijn voor advies over lijfrentes en verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid.Het ministerie van Financiën wil namelijk af van de fiscale aftrekbaarheid van advieskosten. ‘Afschaffing van de aftrekbaarheid is een logisch gevolg van de invoering van het provisieverbod per 1 januari 2013', aldus een woordvoerder van staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. De maatregel bespaart ongeveer € 150 mln per jaar.

Provisieverbod
De advieskosten worden nu nog betaald via de provisie die verzekeraars betalen aan tussenpersonen voor de verkoop van lijfrentes en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (aov's). De provisies op hun beurt zijn versleuteld in de fiscaal aftrekbare premies. Bij een provisieverbod worden de advieskosten zichtbaar, omdat ze niet meer in de premie zitten. ‘Dit maakt het voor ons mogelijk om alleen de zuivere premie in aftrek toe te staan', aldus Financiën.

Het standpunt van Financiën stuit op scherpe kritiek van tussenpersonen en verzekeraars. ‘De minister heeft beloofd dat de invoering van het provisieverbod fiscaal neutraal zou verlopen', zegt adjunct-directeur Robert-Jan van Loon van Adfiz, de belangenorganisatie van tussenpersonen. Hij vermoedt dat de bezuinigingsoperaties een grote rol spelen in de overweging van het ministerie.

Ook het Verbond van Verzekeraars wijst het schrappen van de aftrekbaarheid van de hand. ‘Advies wordt duurder voor klanten en dus minder toegankelijk', luidt de reactie. Volgens Adfiz beoogt het provisieverbod juist dat consumenten goed advies krijgen. ‘Met deze maatregel wordt het tegendeel bereikt', zegt Van Loon. Bovendien is schrappen van de aftrek een nieuwe tegenvaller voor de tussenpersonen, die al te maken hebben met een flinke krimp van de markt voor financiële producten.

Dalende markt arbeidsongeschiktheids-verzekeringen (AOV)


Dalende markt arbeidsongeschiktheids-verzekeringen (AOV)


boekhouder
Hoewel het aantal zelfstandigen waarschijnlijk verder zal groeien in 2012 en 2013, daalt de markt voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV). De belangrijkste oorzaak daarvan is dat het aantal AOV niet stijgt en er in 2013 een daling van de premie wordt verwacht. Dit laatste als gevolg van de invoering van het provisieverbod. Voor 2012 wordt nog wel een kleine groei voorzien, als gevolg van een stijging van de gemiddelde premies, die verzekeraars doorvoeren in reactie op een toenemende schadelast. Dit blijkt uit cijfers en analyses van Baken Adviesgroep.

Baken Adviesgroep heeft in het nieuwe Marktrapport Inkomensverzekeringen 2013 uitgebreide analyses gemaakt van de AOV markt. Aanvullend is er een onderzoek onder zelfstandigen uitgevoerd. Aan de hand van een cijfermatige analyse van de ontwikkelingen zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen vertaald in een economisch model, waarmee voorspellingen gedaan kunnen worden.

De belangrijkste achterliggende reden voor de stijging van de gemiddelde premie in 2012 is de toegenomen schadelast. Het provisieverbod zal naar verwachting in 2013 een negatieve invloed hebben op de premies. Verzekeraars zullen daarbij naar verwachting lagere prijzen hanteren voor het intermediaire kanaal. De tussenpersoon zal dan zelf de kosten voor advies bij de klant in rekening moeten brengen.

Circa de helft van de adviseurs is van plan om te stoppen met het geven van adviezen bij aanvang van de verzekering. Zij gaan nog wel de rol van bemiddeling en/of beheer invullen, zo blijkt uit het bedrijfsvoering benchmark onderzoek voor tussenpersonen 2012.

De gemiddelde Net Promoter Score (NPS), een indicator voor klantloyaliteit en groei, is bij AOV verzekeraars -36. Er zijn dus meer klanten die de verzekeraars niet aanbevelen dan klanten die hun verzekeraar wel aanbevelen. Gemiddeld heeft minder dan 44% hun verzekeraar wel eens aanbevolen.

Een aantal trends zorgt voor een (beperkte) stijging van de gemiddelde premies. Dat zijn de verwachte toename van sommen AOV, de toename van de leeftijd van zelfstandigen en tenslotte kan de samenstelling van de verzekerden naar sector daarnaast nog invloed hebben.


Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page