Opheldering over arbeidsongeschiktheid ondernemer
Opheldering over arbeidsongeschiktheid
In de praktijk blijkt veel onduidelijkheid en onzekerheid te bestaan of klanten met een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) in geval van arbeidsongeschiktheid recht op uitkering hebben. Dat stelt Adfiz, de vereniging van financiële adviseurs, na eigen onderzoek dat vandaag naar buiten komt.
Samen met verzekeraars wordt naar een oplossing gezocht.De onzekerheid wordt in veel gevallen veroorzaakt door vele verschillende productvarianten en onduidelijkheden in de voorwaarden van verzekeraars. Te vaak moet de klant zich hierdoor tot de rechter wenden om zijn recht te halen. Hierdoor verkeert deze volgens Adfiz soms wel drie tot vijf jaar in onzekerheid over de vraag of hij een uitkering krijgt en hoe hoog deze dan wel is. Een klant zoekt echter juist zekerheid met zo'n verzekering.
De voorwaarden dienen volstrekt helder te zijn en de klant mag niet de dupe worden van een juridische strijd over definities in voorwaarden, stelt Adfiz. In overleg met verzekeraars wil de vereniging duidelijkheid gaan scheppen in het veld van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Dit moet gaan leiden tot een heldere classificatie van verzekeringen. De gedachte is dat dit de adviseur en klant helpt een verantwoorde keuze te maken van een product, met juiste verwachtingen over de dekking.