fbpx
Image
Image

Opheldering over arbeidsongeschiktheid ondernemer

Opheldering over arbeidsongeschiktheid

spaarvarkenmetpleister45-45


In de praktijk blijkt veel onduidelijkheid en onzekerheid te bestaan of klanten met een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) in geval van arbeidsongeschiktheid recht op uitkering hebben. Dat stelt Adfiz, de vereniging van financiële adviseurs, na eigen onderzoek dat vandaag naar buiten komt.

Samen met verzekeraars wordt naar een oplossing gezocht.De onzekerheid wordt in veel gevallen veroorzaakt door vele verschillende productvarianten en onduidelijkheden in de voorwaarden van verzekeraars. Te vaak moet de klant zich hierdoor tot de rechter wenden om zijn recht te halen. Hierdoor verkeert deze volgens Adfiz soms wel drie tot vijf jaar in onzekerheid over de vraag of hij een uitkering krijgt en hoe hoog deze dan wel is. Een klant zoekt echter juist zekerheid met zo'n verzekering.

De voorwaarden dienen volstrekt helder te zijn en de klant mag niet de dupe worden van een juridische strijd over definities in voorwaarden, stelt Adfiz. In overleg met verzekeraars wil de vereniging duidelijkheid gaan scheppen in het veld van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Dit moet gaan leiden tot een heldere classificatie van verzekeringen. De gedachte is dat dit de adviseur en klant helpt een verantwoorde keuze te maken van een product, met juiste verwachtingen over de dekking.

AOV-onderzoek Adfiz zet verzekeraars aan het denken

AOV-onderzoek Adfiz zet verzekeraars aan het denken

Adfiz heeft onderzoek gedaan naar het gebrek aan duidelijkheid en eenduidigheid in de voorwaarden van AOV's. Het onderzoek kreeg de naam Clarus mee, dat staat voor helderheid. Clarus classificeert de verzekeringen als wat ze zijn. Een duidelijkheid die volgens Adfiz tot op heden ontbrak.

Loek Hermans lichtte tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de brancheorganisatie alvast een tipje van de onderzoeksresultatensluier op: "Het onderzoek schept veel duidelijkheid, maar zelfs hebben diverse verzekeraars hun voorwaarden naar aanleiding van de resultaten al verbeterd. Dat is pure winst voor de klant! In enkele gevallen bleef er verschil in opvatting over definities in de voorwaarden. Deze verschilpunten zijn voorgelegd aan een onafhankelijke AOV-jurist. Opmerkelijk genoeg kon ook deze deskundige niet zonder meer stellen hoe de voorwaarden geïnterpreteerd moeten worden. Wij vinden dat voorwaarden volstrekt helder dienen te zijn. De klant mag niet de dupe zijn van een juridische strijd over definities in voorwaarden."

Op dit moment wordt er aan de laatste conclusies uit het onderzoek gewerkt. Op 18 januari maakt Adfiz de integrale uitkomsten bekend

Klaverblad Verzekeringen wendt zich rechtstreeks tot de consument.

Klaverblad Verzekeringen wendt zich rechtstreeks tot ondernemer om rechtstreeks afsluiten AOV toe te staan.

De Klaverblad-directie in haar nieuwjaarsboodschap voor het personeel: "De laatste jaren tijd is het veel lastiger geworden om de contacten met consumenten te leggen en te onderhouden. Dat ging altijd via assurantieadviseurs. Eigenlijk waren dat onze klanten.

De consument hoefde niet eens te weten dat hij verzekerd was bij Klaverblad Verzekeringen. Dit werkt tegenwoordig niet zo goed als vroeger. Er zijn steeds minder onafhankelijke assurantieadviseurs en klanten willen meer dan vroeger rechtstreeks contact met verzekeringsmaatschappijen. Ieder mag voor zichzelf bepalen wat oorzaak is en wat gevolg, maar het feit ligt er.

Daarom gaan wij ons ook nog meer rechtstreeks tot de consument wenden. Dat begint ermee dat we de consument laten weten dat we bestaan. Daarvoor gaan we stevig adverteren op televisie en radio. Laten we gewoon maar eens kijken hoe dat er uit ziet en laten we daarna maar eens kijken wat het oplevert."

Klaverblad zag het premie-inkomen vorig jaar met 1,4 procent teruglopen tot 210 miljoen. Volgens Klaverblad blijft sprake van ongezonde concurrentie van "maatschappijen die willen groeien of in ieder geval niet krimpen en die de concurrentie aangaan met producten die eigenlijk niet kunnen.

Sommige van die producten zijn slecht voor de klanten (dat komt nog steeds volop voor), andere zijn slecht voor de verzekeraar. Dan zijn de premies niet voldoende om de kosten en de uitkeringen te betalen. Dat weet iedereen, dat weet ook De Nederlandsche Bank en die heeft er zelfs circulaires en persberichten aan gewijd. Of dat echt geholpen heeft, is nog maar de vraag. Ondertussen hebben we van deze ongezonde concurrentie wel last". De winst bedroeg circa 25 miljoen, mede dankzij vrijval van voorzieningen.

"Er zijn bijvoorbeeld nieuwe sterftetafels voor levensverzekeringen en nieuwe invaliderings- en revalideringskansen voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen vergelijken zonder provisie gepubliceerd. Wij zijn altijd heel voorzichtig maar uit de nieuwe tafels blijkt dat we te voorzichtig zijn geweest. We blijven voorzichtig maar toch kunnen we een deel van de voorzieningen laten vrijvallen.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page