fbpx
Image
Image

Verklaring voor verzekering nu simpeler

Verklaring voor verzekering nu simpeler


Wilt u een arbeidsongeschiktheidverzekering afsluiten of een levensverzekering afsluiten, dan is de benodigde verklaring dit jaar simpeler geworden. De verkeraar stelt alleen nog vragen die er echt toe doen.

Wie een levens- of arbeidsongeschiktheidsverzekering wil afsluiten, krijgt een hele reeks persoonlijke vragen van de verzekeraar voorgeschoteld, in de zogeheten gezondheidsverklaring. Aan de hand van de antwoorden bekijkt de verzekeraar of een aanvrager een aanvaardbaar risico vormt.

Blijkt het risico hoger, dan wil dat niet zeggen dat de aanvrager direct wordt afgewezen. "Er is door verzekeraars nog nooit een dubbeltje verdiend door potentiële klanten de deur te wijzen", stelt Paul Koopman van het Verbond van Verzekeraars.

Weigeren
Vaak wordt er wel een hogere premie berekend of de verzekerde wordt voor bepaalde onderdelen van de verzekering uitgesloten. Soms wil de verzekeraar extra informatie opvragen bij een arts of vraagt hij de aanvrager een medisch onderzoek te ondergaan. In beide gevallen mag de aanvrager dat weigeren, maar de kans is groot dat hij dan niet tot de verzekering wordt toegelaten.

Versimpeld
Sinds 1 januari is de gezondheidsverklaring op een aantal punten versimpeld. Er bestaan nu twee formulieren, één voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en één voor levensverzekeringen. Er worden alleen vragen gesteld die van belang zijn voor het te dekken risico.

Pijnlijk
Ook zijn alle vragen over de ziektegeschiedenis van familieleden geschrapt, omdat deze door veel aanvragers als belastend werden ervaren. "Het was voor aanvragers soms heel pijnlijk weer aan het overlijden van familieleden herinnerd te worden", verklaart Koopman. Ook de vraag naar bloedonderzoek valt af. De mogelijke aidsveroorzaker hiv is vanwege betere medicatie ondergebracht bij de gewone ziekten.

Familiegeschiedenis
Op de website van het Verbond van Verzekeraars is de nieuwe vragenlijst te vinden. Die vragenlijst is bindend. "Dat wil zeggen dat verzekeraars wel vragen mogen schrappen, maar geen vragen mogen toevoegen", stelt Koopman. Worden er alsnog vragen gesteld over de familiegeschiedenis, dan hoeft de aanvrager deze dus niet in te vullen.

Eerlijk
Voor de vragen die zijn vastgesteld door het Verbond van Verzekeraars, heeft de aanvrager wel een mededelingsplicht. Wie vragen niet eerlijk beantwoordt, loopt het risico dat de verzekering alsnog niet uitkeert. Hoewel sommige vragen natuurlijk lastig te controleren zijn. Denk aan het aantal glazen alcohol per dag.

Simpeler
Van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), die met het Verbond van Verzekeraars de nieuwe voorwaarden overeenkwam, mag de gezondheidsverklaring nog wel een graadje simpeler. "In de verklaring wordt nu bijvoorbeeld gevraagd of de aanvrager de afgelopen vijf jaar een zorgaanbieder heeft geraadpleegd. Veel mensen kunnen zich dat niet meer exact herinneren. Wij zouden die periode graag terugbrengen tot één jaar", zegt Marijke Hempenius van de CG-Raad. Ook vindt de Raad het belangrijk dat verzekeraars vaker persoonlijk contact hebben met verzekerden. Hempenius: "Het gewicht bijvoorbeeld is een getal waar een heel verhaal achter kan zitten."

Reactie Verbond op AOV classificatiesysteem Adfiz

Reactie Verbond op classificatiesysteem Adfiz

Het classificatiesysteem dat Adfiz vandaag heeft gepresenteerd biedt een goede bijdrage aan meer inzicht en duidelijkheid in het ruime productaanbod van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen.

Duidelijkheid over en het kunnen vergelijken van AOV Voorwaarden en mate van dekking is niet alleen een nuttige ‘tool' bij advisering, maar kan ook consumenten helpen bij het bepalen van een keuze. De verzekeringssector onderkent het belang daarvan, reden waarom al enige tijd in overleg met vertegenwoordigers van zelfstandige ondernemers zoals PZO en FNV zelfstandigen, maar ook met stakeholders als de AFM gewerkt wordt aan verbetering van de begrijpelijkheid van klantinformatie en voorwaarden.

Ook wordt het aanbod kritisch tegen het licht gehouden en zijn productgoedkeuringsprocessen ingericht. Deze houding blijkt tevens uit de bereidwillige medewerking van verzekeraars aan het Clarus-onderzoek, waarbij suggesties voor verbetering volgens Adfiz voortvarend zijn opgepakt.

Klik hier voor de link naar het classificatiesysteem bladzijde 1 en hier voor classificatiesysteem bladzijde 2

Aov-markt buigt voor Adfiz

Aov-markt buigt voor Adfiz

Het woensdagmiddag door Adfiz gepresenteerde classificatiesysteem voor arbeidongeschiktheidsverzekeringen voor ondernemers moet helderheid scheppen in de voorwaarden van aov's. Hiermee kunnen adviseurs én consumenten zich een juist beeld verschaffen van de dekking, inclusief het in- en uitlooprisico a.o.. Duidelijkheid die volgens Adfiz tot op heden ontbrak.

De werkgroep Clarus van Adfiz heeft producten geclassificeerd aan de hand van een achttal cruciale productkenmerken, die in de praktijk aanleiding geven tot discussie of misverstanden. In het onderzoek zijn uitsluitend de aov's voor zelfstandige beroepsbeoefenaren en dga's meegenomen. Van de veertien door Clarus aangeschreven verzekeraars gaven Centraal Beheer en Interpolis aan niet deel te nemen aan het onderzoek; Ohra AOV heeft Adfiz inmiddels laten weten dat dit een interne miscommunicatie betrof en in de toekomst alsnog als deelnemer toegevoegd te willen worden. Ook TAF AOV spreekt van miscommunicatie en wil, net als Centraal Beheer, volgende keer eveneens meedoen.

Van de 38 onderzochte producten bestond er in eerste instantie bij 14 een verschil van inzicht tussen de opgave van de verzekeraar en de visie van 'Clarus'. Uiteindelijk is het aantal discutabele producten gereduceerd tot acht, onder meer door aanpassingen in voorwaarden, zelfs in de laatste week voor verschijning van het rapport. Door de werkgroep zijn uiteindelijk aan vijf verzekeraars aanbevelingen gedaan ter verduidelijking van de voorwaarden. In alle gevallen zijn de voorwaarden al aangepast of gebeurt dat binnenkort.

Het Verbond van Verzekeraars vindt dat het classificatiesysteem van Adfiz een goede bijdrage levert aan meer inzicht en duidelijkheid in het ruime productaanbod van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page