fbpx
Image
Image

Kifid: zorgplicht reikt verder dan sluiten overeenkomst

aov Klachteninstituut Kifid wijst adviseurs naar aanleiding van een recente uitspraak op de voortdurende zorgplicht die zij hebben. “Een adviseur heeft niet alleen een zorgplicht voorafgaand aan en bij het afsluiten van een verzekering. Ook gedurende de looptijd van een verzekering moet een adviseur periodiek nagaan of de verzekering nog passend is. En wanneer een adviseur op de hoogte is van feiten, die mogelijk tot aanpassing van de verzekering kunnen leiden, dan kan de adviseur niet stil blijven zitten.”

Kifid: zorgplicht reikt verder dan sluiten overeenkomst
De consument mag van een verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten, benadrukt de geschillencommissie van Kifid. Die oordeelde onlangs dat ABN Amro als adviseur is tekortgeschoten in de zorgplicht. Het ging om een vrouw die een Meegroeiverzekering had gesloten, die later van een KEW-clausule en een overlijdensrisicodekking was voorzien. Na haar overlijden in 2014 volgt er een uitkering, maar die gaat niet naar haar partner: hun minderjarige kind ontvangt de uitkering van een kleine 55.000 euro. “De begunstiging aan het minderjarige kind leidt ertoe dat de uitkering niet met de fiscaalvriendelijke KEW-vrijstelling kan worden gebruikt voor aflossing van de hypotheek.”

Ook aandacht voor overlijden
De echtgenoot beklaagt zich bij Kifid over de advisering door ABN Amro. Er was wel aandacht voor de overlijdensrisicodekking, maar zonder stil te staan bij de begunstiging en het probleem dat zou ontstaan bij voortijdig overlijden, luidt de klacht. De bank stelt dat de klant zelf contact moet zoeken als omstandigheden wijzigen. De geschillencommissie geeft de klant gelijk: “In deze klacht had de adviseur in het adviesgesprek in 2011 niet alleen aandacht moeten hebben voor de situatie ‘bij leven van de partner en de consument’, maar ook voor de situatie die zou ontstaan bij voortijdig overlijden. Logischerwijs zou dan de begunstiging aan de orde zijn gesteld. Het ligt voor de hand dat de partner en de consument de begunstiging zouden hebben aangepast. De bank als adviseur zal het financiële nadeel, dat de consument ondervindt als gevolg van deze tekortkoming, deels moeten vergoeden.”

Kabinet wil regels voor arbeidsongeschiktheid aanscherpen

 Het kabinet wil de criteria voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering aanscherpen. Straks komt naar schatting 9 procent minder mensen dan nu in aanmerking voor de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA). Dat blijkt uit antwoorden van minister Koolmees van Sociale Zaken op Kamervragen.

Ook vallen er straks nog eens 4 procent meer mensen onder de regels voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten, aldus Koolmees. Dat kan grote gevolgen hebben voor de hoogte van hun uitkering.

Verdiencapaciteit
De hoogte van de uitkering voor mensen die gedeeltelijk worden afgekeurd, wordt afhankelijk van het feit of ze voor hun resterende ‘verdiencapaciteit’ wel of geen werk vinden.

Minister Koolmees schat in dat straks jaarlijks 1.300 mensen die nu nog volledig arbeidsongeschikt worden verklaard, niet meer in aanmerking komen voor een WIA-uitkering.

Hij of zij heeft geen recht op een WIA-uitkering als er straks al één functie is die de zieke of lichamelijk beperkte kan doen, zoals servicemedewerker bij een fietsenstalling of op een callcenter. Nu is het nog zo dat iemand als arbeidsongeschikt wordt aangemerkt als hij of zij maar twee van de drie functies kan uitoefenen.

De wijziging geldt alleen voor nieuwe gevallen. Het kabinet wil zo de instroom in de WIA verlagen.

Uurtarief ZZP-er zou regelmatig opnieuw bekeken moeten worden

Elke zzp‘er bepaalt zijn eigen tarief. Vaak is dat bij de start van het bedrijf berekend en daarna niet meer aangepast. Toch is het goed uw uurtarief jaarlijks tegen het licht te houden en te bepalen of u het moet aanpassen. Maar wanneer verhoogt u nu uw uurtarief? En, als u besloten heeft tegen een hoger tarief te gaan werken, hoe communiceert u dit dan naar uw klanten?

Wanneer verhoogt u uw uurtarief?

Er kunnen verschillende redenen zijn om uw uurtarief te verhogen:

De kwaliteit van uw werk en uw vakmanschap verbeteren met de jaren zodat u hier een hogere beloning voor kunt vragen
U wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden
Uw kosten stijgen, al dan niet door inflatie

 Maar misschien wilt u uw tarief niet verhogen, omdat:

Uw klanten wellicht meer van u verwachten, omdat u uw tarief hebt verhoogd
U bang bent dat klanten afhaken door de verhoging
U zich er simpelweg niet prettig bij voelt

Het is belangrijk om goed inzicht in de financiële kant van uw bedrijf te hebben, zodat u tijdig kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Uw uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Uw ondernemingsplan met daarin uw doelstellingen is een praktisch hulpmiddel om te kijken of uw tarief nog actueel is. Zorg ervoor dat u de doelstellingen jaarlijks aanpast aan uw huidige situatie. De omstandigheden waarin u actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten en wetgeving, maar ook zeker de tarieven van de concurrent.

Een tariefverhoging communiceren naar uw klant

Heeft u besloten uw uurtarief te verhogen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal echter eerst hoe vaak uw klanten het betreffende product of de dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoeft u uw klanten misschien helemaal niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat er na verloop van tijd een prijsverhoging wordt doorgevoerd.

Vaak zult u uw klanten echter wel moeten informeren. We geven een paar tips.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page