fbpx
Image
Image

AFM uit zorg over execution only

afmlogo 150 57
Financiële dienstverleners ontwikkelen steeds vaker bedieningsconcepten, waarbij ze via execution only-dienstverlening producten aanbieden of daar in bemiddelen. Bij execution only-dienstverlening kiest een consument (of cliënt) zelf een product inclusief alle productopties, zonder advies.

De AFM maakt zich zorgen over de trend om op grotere schaal aan een breed publiek (zeer) ingewikkelde financiële producten zonder advies te verkopen. Naarmate een product ingewikkelder is, is het voor minder consumenten geschikt om via execution only af te sluiten. Deze zorg geldt onder meer voor pensioenverzekeringen. Ook bij pensioenverzekeringen, die als zeer ingewikkeld worden ervaren, is er een verschuiving naar execution only-dienstverlening zichtbaar. Uit onderzoek blijkt dat de meeste consumenten de gevolgen van alle keuzes die ze bij dit soort ingewikkelde financiële producten moeten maken, niet zelf kunnen overzien.

Intermediair heeft de toekomst juist in 2013

actuarisFinancieel planner Leen Winter vindt dat het intermediair wel wat minder somber zou mogen zijn. Ondanks de moeilijke economische tijden zijn er juist nu veel kansen voor de adviseur, vindt hij. "Stop met klagen; de wereld ligt open. Er is genoeg werk, want de klant schreeuwt om advies."

Met hersteladvies win je vertrouwen terug
"Ongeacht of er vraag is bij de klant, kun je hem altijd zelf actief benaderen. Adviseurs klagen dat ze het hersteladvies gratis moeten doen, maar de klant heeft daarmee wel zijn financiële doelen weer in zicht. Dat wekt vertrouwen. Bovendien kun je met deze klanten periodiek afspraken maken om de situatie te blijven monitoren. Het is een uitstekende mogelijkheid om het vertrouwen terug te winnen en nieuwe advieskansen te benutten."

Leg uit wat beleggen is 
"Ik probeer in jip-en-janneketaal uit te leggen wat het hefboomeffect is en wat de compensatie inhoudt. Kortom: ik leg de woekerpolisaffaire uit. Daarna maak ik een inventarisatie: wat was de doelstelling en is de risicobereidheid van de klant veranderd? Belangrijk is ook dat we laten zien wat beleggen eigenlijk is. Je moet de klant voorlichten: het idee dat beleggen slecht is, had misschien wel te maken met de hoge kosten. Na die uitleg kan de klant alsnog voor een annuïteitenhypotheek kiezen."

Niet klagen
"De wereld ligt voor ons open. Banken zijn aan het reorganiseren, dus het is nu de tijd om de klant op te zoeken en te zeggen: wij hebben wél tijd voor je. Er staan een miljoen woningen onder water. Dat is een enorm maatschappelijk risico. Daar moet het intermediair wat mee!"


Fraude met inkomensverzekeringen

Dat samenwerking tussen de publieke en private sector de enige stap vooruit is in de aanpak van verzekeringsfraude, is iedereen het roerend over eens. Maar hoe? Tijdens de themamiddag ‘Fraude met inkomensverzekeringen: laten we het maar gebeuren? Op 4 juni bij het Verbond sloegen verzekeraars en stakeholders de handen ineen. “De cijfers zijn zorgwekkend, er moet écht iets gebeuren”, aldus mr. Nathalie de Geus, directeur inkomensverzekeringen bij Aegon en portefeuillehouder Fraudebeheersing in het Sectorbestuur Zorgverzekering van het Verbond.

Onder leiding van dagvoorzitter Dirk van Dorsselaer gingen tijdens de themamiddag circa 75 fraudecoördinatoren in debat met vertegenwoordigers uit de publieke en private sector. Die vertegenwoordigers waren Barbara Bernschein (fraudecoördinator bij Centraal Beheer Achmea), drs. Arjan Dikmans (directeur Uitvoeringsbeleid en Naleving van het ministerie van SZW), Fred Paling (lid van de Raad van Bestuur van het UWV) en Gerben Wijnja (adviseur Bovenregionale Recherche Noord Oost Nederland (BR NON) van de politie).

Aan de hand van vragen en stellingen werden de aanwezigen uitgedaagd creatieve oplossingen aan te dragen die de weg openen naar samenwerking. Prof. dr. Bob Hoogenboom en de drs. Wynsen Faber van de Politieacademie verzorgden pittige intermezzo’s. Fraude met inkomensverzekeringen: laten we het maar gebeuren?“

Bij de politie komt steeds meer aandacht voor fraude en de ernst ervan.

” Wijnja erkende dat bij fraudebestrijding samenwerking tussen de publieke en private sector een stap vooruit is. “Als we samen op zoek gaan naar creatieve oplossingen, blijkt dat vaak meer kan dan we nu denken. We moeten durven, maar ook doen.”Hoogenboom ziet dat de wens van de publieke en private sector om samen te werken er zeker wel is. “Misschien ontbreekt het de betrokken partijen aan lef om werkelijk fraude met elkaar aan te pakken? Daarom: verander je gedrag!”

Fraudebestrijding inkomensverzekeringen, wat houdt je tegen om er wat aan te doen?“

Niets houdt het UWV tegen!”, reageerde Paling. “Er worden duizenden signalen onderzocht, er is veel aandacht voor handhaving.” Paling is ervan overtuigd dat alleen al door informatie-uitwisseling en het koppelen van bestanden de pakkans met tien tot twaalf procent omhoog kan. “Let wel: het UWV is geen private verzekeraar, we kunnen alleen iets doen als het wordt aangemeld.” In de praktijk stuiten fraudecoördinatoren op een muur. De heer Paling wil dit graag verbeteren.

Hij nodigt de fraudecoördinatoren dan ook van harte uit hem persoonlijk te mailen met oplossingen.“De publieke sector zet echt stappen om samen te werken”, stelde Dikman. “Maar bij zoiets als bestandskoppelingen lopen we tegen de grenzen van privacy aan. ” Faber ontnam de aanwezigen direct de privacy illusie. “Datadeling – het kan! Soms lijkt het alsof privacy een alibi is voor het willen.” Met het datasharing project Galloper tackelde Faber op een revolutionaire manier de zogenaamde onmogelijkheid om bestanden aan elkaar te koppelen. “Een spannende ontwikkeling,” vond Bernschein. “Er lopen nu zes projecten met datasharing en we zijn zeer benieuwd naar de uitkomsten.” Is fraude met inkomensverzekeringen te voorkomen? Nee!

Een groot deel van de aanwezigen realiseert zich dat je fraude alleen kunt voorkomen door samen te werken. “Er zit beweging in”, ziet Bernschein. “Achmea en UWV weten elkaar steeds vaker en beter te vinden.” Aan het eind van de themamiddag wordt duidelijk dat iedereen het eens is dat er samen een vuist moet worden gemaakt tegen fraude met inkomensverzekeringen. “We laten dat absoluut niet gebeuren”, besloot De Geus. “En misschien zijn we al dichtbij, als we klein beginnen.”

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page