Gratis advies bestaat niet, dringt langzaam door
Gratis advies bestaat niet, dringt maar langzaam door
Ondanks alle aandacht voor de nieuwe beloningsregels die de afgelopen jaren zijn ingevoerd voor financiële dienstverleners, is de consument nog maar nauwelijks kostenbewust. Ongeveer 70% van hen denkt nog steeds dat financieel advies gratis is, hoewel aanbieders en intermediairs al geruime tijd transparantie moeten betrachten over hun beloningsstructuur. Dit blijkt uit onderzoek van IG&H Consulting & Interim in samenwerking met TNS-Nipo.Uit het onderzoek dat in april werd uitgevoerd onder 2.500 respondenten blijkt dat klanten van onafhankelijke financieel adviseurs beter op de hoogte zijn over de advieskosten dan klanten van banken. Het besef onder particulieren dat er betaald moet worden voor advies is het grootst bij hypotheken (75%) en het minst bij schadeverzekeringen (15%). In de zakelijke markt weet bijna de helft van de bedrijven dat voor pensioenadvies bij de onafhankelijke adviseur betaald moet worden. Voor inkomens- en schadeverzekeringen ligt het betalingsbesef nog lager. IG&H noemt het "opvallend dat er in de gesprekken nog niet altijd op gewezen wordt dat advieskosten betaald moeten worden".