fbpx
Image
Image

‘AOV ZZP vraagt om minstens zoveel advies als hypotheek’ ...ASR keert 18 miljoen aan uitkeringen per maand

 De AOV-markt is behoorlijk in beweging. Grote spelers als Reaal en Aegon kwamen onlangs met nieuwe varianten en premieverlagingen voor bepaalde beroepsgroepen. De Amersfoortse gaf al eerder de aftrap met de introductie van een AOV voor zware beroepen, waarbij preventie de insteek is. Een gesprek met directeur Frank Romijn directeur AOV bij ASR, bekend van het label De Amersfoortse, en ook voorzitter van het sectorbestuur Inkomen bij het Verbond van Verzekeraars.

Frank Romijn (ASR): ‘AOV vraagt om minstens zoveel advies als hypotheek’
Waarom is de Amersfoortse met een AOV voor zware beroepen gekomen?
“Om ons te onderscheiden, maar ook omdat je in bredere zin ziet dat de aanwas in de zwaardere beroepsklassen achterblijft. Dat heeft deels te maken met de hoogte van de premie, maar ook met het stijgen van de AOW-leeftijd. In hoeverre is voor bijvoorbeeld een stukadoor een AOV met een eindleeftijd van 55 nog aantrekkelijk als hij pas met 67 of 68 met pensioen kan? Wij hebben er nu voor gekozen om ook voor de zware beroepen dekking te bieden tot aan de pensioengerechtigde leeftijd.”

Komt dat niet neer op het verzekeren van een brandend huis?
“Niet als je van meet af aan met die ondernemer om de tafel zit en hem begeleidt. Daarbij kun je denken aan het verzetten van de bakens, het aannemen van personeel, her- of omscholing. Maar ook bijvoorbeeld die stukadoor te wijzen op de vele werkuren die hij in de avonduren nog maakt. Het is niet voor niets dat veel mensen met dat beroep al op 40-jarige leeftijd al aardig versleten zijn.”

Consumentenbond: Verzekeringsbranche niet transparant over provisies

 De Consumentenbond vindt dat schadeverzekeraars slecht communiceren over de provisies die ze betalen aan tussenpersonen. Klanten krijgen alleen iets te horen over de hoogte van de provisie als ze er zelf naar vragen. De Consumentenbond wil daarom dat actieve transparantie wettelijk geregeld wordt.

De bond vroeg in een onderzoek verzekeraars hoeveel provisie er versleuteld wordt in de premies. Lang niet alle verzekeraars wilden daar antwoord op geven. Directeur van de Consumentenbond Bart Combée vindt dat kwalijk: “Consumenten vragen niet uit zichzelf naar die bedragen, terwijl het wel waardevolle informatie is. Bijvoorbeeld om in te schatten in hoeverre de bemiddelaar het belang van de aanbieder meeweegt in het advies.”

Toegevoegde waarde
Nationale-Nederlanden gaf de Consumentenbond geen percentages omdat zij intermediairs zelf de provisie laten bepalen op basis van de toegevoegde waarde en het verdienmodel. Vivat en Unigarant vonden het ‘te vroeg’ om inzicht te geven in de provisies. ZLM noemt de eigen provisies ‘onder het marktgemiddelde.’ Bovemij, Bruns ten Brink, Lancyr en Nh1816 reageerden helemaal niet op de vragen van de bond.

Eerder op amweb
Lagere provisie oneerlijk?
Overigens geeft de meerderheid van de verzekeraars wel openheid van zaken over hun beloning aan de adviseur. Volgens de bond lopen de percentages uiteen van 10 tot ‘maar liefst’ 27,5 procent.

Er is geen Kamermeerderheid voor actieve transparantie op schadeprovisie. Een motie van oppositiepartijen PvdA, SP en GroenLinks die de regering opriep deze transparantie op te nemen in de wet, werd dinsdagmiddag verworpen. Ook stemde de Kamer tegen een motie die vergelijkingssites moest verplichten eerlijk en open te zijn over de provisies die ze ontvangen. Een haalbaarheidsonderzoek naar een marktbrede vergelijking van onafhankelijk advies haalde het wel.

Eindelijk weer eens actie in AOV Verzekeringen

Nadat dit jaar Nationale Nederlanden Delta Lloyd overnam en in de breedte het aanbod van AOV aanbieders afnam, zijn er weer wat wijzigingen in de premie-en voorwaarden van verschillende kanten. De Amersfoortse innoveerde met hun Langer mee AOV en is interessant voor met name de "zware" beroepen. Movir paste in haar nieuwe tarief en voorwaarden enkele verbeteringen toe, maar de aantrekkelijke premiestelling- en voorwaarden van het succesvolle Delta Loyd produkt zijn echter volledig verdwenen. Diverse intermedairs zijn hierover  ontstemd en zoeken noodggedwongen hun heil tot andere aanbieders. Ook AOV-zzp.nl gaat in gesprek om hierover tot een oplossing te komen. Onze huidige relaties die via Delta Lloyd bij MOVIR binnen zijn gekomen willen wij nu en in de toekomst dezelfde garanties kunnen blijven bieden op kwaliteit -en betaalbaarheid.

Reaal en Aegon hebben vandaag bekend gemaakt hun arbeidsongeschiktheidsverzekering te hebben aangepast. Reaal stelt verbeteringen te hebben doorgevoerd op basis van feedback van financieel adviseurs. Aegon komt met wijzigingen die passen bij “de laatste maatschappelijke ontwikkelingen”.

Aegon heeft haar assortiment uitgebreid met een nieuwe variant voor ongevallen en ernstige aandoeningen, waaronder Aegon hart en vaatziekten schaart. De Aegon AOV is nu verkrijgbaar in vier varianten: Ongevallen, Ongevallen + ernstige aandoeningen (nieuw), Ongevallen + aandoeningen exclusief psyche en Ongevallen + aandoeningen inclusief psyche. Voor alle varianten is een gezondheidsverklaring nodig.

Vernieuwde premiestelling | Uitkering bij bevalling partner
Verder heeft Aegon enkele aanpassingen in de premie doorgevoerd waardoor de verzekeraar naar eigen zeggen nu “een zeer scherpe premie” aan ondernemers in de detailhandel, groothandel en transport biedt.De ouderschapsverlofdekking is uitgebreid. Voortaan ontvangt een klant een uitkering van 5 dagen bij de bevalling van de partner én bij adoptie. Ook de verlofdekking is verbeterd. De klant krijgt een uitkering van 30 dagen als zijn of haar partner of kind een levensbedreigende ziekte heeft of komt te overlijden.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page