AOV Advies kwaliteit moet nog beter
De AFM constateerde in april dat de kwaliteit van adviezen over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen achterblijft bij die van hypotheken. Maar ik merk dat er sprake is van een kentering. Uitgebreide inventarisatie, kennisdeling en gedegen verslaglegging vormen het nieuwe fundament onder het vakgebied.
Zoals velen al weten valt een arbeidsongeschiktheidsverzekering tegenwoordig onder de complexe producten. Ik heb de tijd meegemaakt dat de AOV zijdelings werd besproken tijdens een klantbezoek, als onderdeel van het bredere verzekeringspakket. En ja, met de wetenschap van nu waren de destijds verstrekte adviezen onder de maat. Er werden conclusies getrokken op basis van te weinig informatie en de hoogte van de premie was vaak een doorslaggevende factor in het uiteindelijke advies. Dit alles gebeurde zonder een dossier aan te maken of een adviesrapport aan de klant te overleggen. Bij onderhoudsmomenten werd alleen naar de verzekerde bedragen gekeken om te bepalen of de polis nog wel ‘up-to-date’ was.
Uitgebreide inventarisatie
Tegenwoordig gaat dat anders. We inventariseren veel uitgebreider en we sparren met de relatie over de situatie van het bedrijf. De inkomensstromen worden onder de loep genomen en er wordt nauwkeurig gekeken naar de financiële gevolgen op de korte en lange termijn in het geval van arbeidsongeschiktheid. Daarbij wordt de situatie op zowel zakelijk- als privégebied in ogenschouw genomen.
Kennis toetsen en delen
Ook kijken we nu veel beter naar de kennis en ervaring van de ondernemer. We willen weten wat de achtergrond is van de klantvraag en stellen een aantal vragen om erachter te komen of er hiaten bestaan in zijn of haar kennisniveau. We lichten daarbij ook toe waarom de betreffende informatie van belang is en beschrijven de gevolgen ervan voor het advies. Het keuzeproces verloopt vaak een stuk soepeler als klanten op deze wijze worden meegenomen in de materie. Er ontstaat bovendien meer draagvlak voor het adviestraject zelf, dat intensief kan zijn en vaak het nodige voorwerk verlangt van de klant.
Aanvullende mogelijkheden