fbpx
Image
Image

Broodfonds en de cijfers die zij gebruiken... hoe rijmt zich dit?

Dit is de tekst op de Broodfonds 's websitesite:

Mis ik iets??? Ik ben oprecht benieuwd waar ik de informatie verkeerd begrijp of interpretereer?!

"Hoe het werkt

Broodfondsen zijn gebaseerd op vertrouwen. Een broodfonds bestaat uit minimaal twintig en maximaal vijftig ondernemers, die elke maand geld opzij zetten op hun persoonlijke broodfondsrekening.

Wie langdurig ziek is, krijgt van de anderen in zijn broodfonds maandelijks schenkingen om van rond te komen. Vrijwel alle zieke ondernemers zijn binnen twee jaar weer aan het werk, daarom duren deze schenkingen maximaal twee jaar. Er is ook een eigen risico: de eerste maand na ziekmelding is voor eigen rekening.

In ieder broodfonds bestaan verschillende inkomens naast elkaar. Deelnemers kiezen hun schenkingsniveau en zetten elke maand het bedrag opzij dat bij dat inkomen hoort. Wie een hoog schenkingsniveau kiest, schenkt hogere bedragen dan iemand die voor een laag schenkingsniveau kiest. De voorwaarden zijn voor iedere deelnemer gelijk. De schenking moet passen bij het maandinkomen dat iemand heeft.

In een broodfonds neem je samen de besluiten. Deelnemers besturen hun eigen broodfonds en hebben direct invloed op het beleid. Dat werkt nu al goed voor duizenden zelfstandigen in heel Nederland."

 

 

Meeste AOV adviseurs kwakzalvers

 Daskapital.nl roept zzp'ers op niet naar een financieel adviseur te gaan (kwakzalvers, aldus de site) maar een aov-verzekering zelf af te sluiten met behulp van de eigenlijk voor adviseurs bedoelde maar voor iedereen toegankelijke toolkit aov.

De website van Daskapital.nl leest: "De helft van de zzp'ers heeft geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet die helft zonder verzekering wel voldoende vermogen hebben of een partner met een goed inkomen om de inkomensklappen bij langdurige ziekte op te vangen. Naar verwachting heeft die helft dat niet. Voor de onverzekerden resteren dan drie mogelijkheden. Bidden dat men gezond blijft (dat werkt echt!).

Hopen op maatregelen van overheidswege (komen er voorlopig niet). Toch een verzekering afsluiten. Die laatste optie lijkt ons rationeel gezien een goeie, want pech zit in een klein hoekje, etc. Als u besluit om een verzekering af te sluiten, dan kunt u twee dingen doen. Uw adviseur bellen of zelf een passende verzekering zoeken. Dat laatste heet dan execution-only. In de verzekeringsbranche lopen mensen rond die vinden dat execution-only verboden zou moeten worden.

Een zzp'er is niet in staat om zelf een goede verzekering uit te zoeken, stellen zij, en daarom zou iedereen verplicht advies moeten vragen bij een adviseur. Wij begrijpen die roep om verplichtstelling, want toezichthouder AFM veegde dit voorjaar de vloer aan met de kwaliteit van advisering over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen door *kuch* professionals. Van de onderzochte adviesdossiers was 95% onder de maat.

En als kwaliteit niet je reclame is, dan is verplichtstelling een effectief middel om toch aan klanten te komen. Gelukkig zal een verbod op execution-only het nooit halen. De AFM zit ondertussen in zijn maag met toezicht op een grote groep kwakzalver-adviseurs. Uit arren moede heeft de toezichthouder daarom een toolkit samengesteld waarmee de adviseur hopelijk toch tot een acceptabel advies komt.

Die toolkit bestaat uit lesmateriaal (wat is arbeidsongeschiktheid eigenlijk?), uit software om premies te vergelijken en uit handige factsheets. Het allermooiste van de toolkit is dat iedereen hem kan downloaden. Daarom ons advies aan zzp'ers: download hier de toolkit en zoek zelf uit wat het beste bij u past. Dat kost tijd, maar scheelt geld en een belabberd advies."

Inmiddels is er al veel op het bericht gereageerd.

AOV Toolkit deel 2

toolkit

Uit onderzoek van de AFM blijkt dat de kwaliteit van het AOV-adviestraject sterk verbeterd kan worden. Het aantal ondernemers/zelfstandigen stijgt ieder jaar. Echter het percentage ondernemers, dat beschikt over een AOV-verzekering daalt.

Veel ondernemers beseffen niet welke risico’s zij daarmee lopen. Aan jullie de belangrijke taak om dit duidelijk te maken. Het vangnet is immers alleen de bijstand.

Er zijn in de afgelopen weken landelijke AOV dagen gehouden, georganiseerd door Adfiz, D&O en de AFM.Als aanbieder van AOV-verzekeringen onderschrijft Klaverblad Verzekeringen het belang van deze bijeenkomsten en waren we ook op één van deze dagen gastspreker.

De opkomst op deze informatiedagen was heel groot.De bijeenkomst heel kort samengevat:

Er wordt nu te weinig vastgelegd in dossiers. Het advies moet reproduceerbaar en –uiteraard- passend zijn. Een klant zelf heeft niet genoeg inzicht in de risico’s om een afweging te maken. Het is de taak van de adviseur om de consequenties van de gemaakte keuzes kenbaar te maken én vast te leggen.Afspraken met klanten moet je goed vastleggen. Advies op maat kan uiteraard, maar leg wel vast waar en waarom je op een bepaald onderdeel niet de diepte in gaat.Er werd aangegeven dat je voor de keuze van een verzekeringsmaatschappij niet blind moet staren op vergelijkingen, maar ook zeker je eigen weging moet maken qua solvabiliteit van een maatschappij, je eigen ervaringen qua afwikkeling en aangeboden re-integratie trajecten.

Voor iedereen die op de AOV-bijeenkomst was, werd een digitale toolkit beschikbaar gesteld. Wij willen -en mogen- deze graag met jullie delen: http://onderzoek.deno.nl/cust/aovronde/toolsnd/tknd.php

Doe er jullie voordeel mee! (De info-graphic is bijvoorbeeld een goed hulpmiddel om samen met de klant te kijken naar de realiteit van een AOV

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page