fbpx
Image
Image

Radar misleidt consument

Radar misleidt consument

radarlogo


Consumentenprogramma Radar heeft de kijkers in de uitzending van maandag misleid, vindt het Verbond van Verzekeraars. "De uitzending over 'verdampende pensioenen' wekt ten onrechte de indruk dat de overgang van een fonds naar een verzekeraar altijd slecht is voor de deelnemers. Het tegendeel is waar."

Radar stelde dat honderdduizenden mensen met een beschikbarepremieregeling grote kans lopen dat ze straks geen of een zeer laag pensioen hebben. "In veel gevallen zijn relatief goede pensioenfondsen zonder overleg omgezet naar slechte pensioenverzekeringen."

Volgens het Verbond levert de overgang van een pensioenregeling naar een verzekeraar in principe juist meer zekerheid op, omdat de uitkering contractueel vastligt. "Duizenden werkgevers en werknemers hebben de afgelopen jaren dan ook op goede gronden en op basis van objectief feitenmateriaal gekozen voor de overstap van een ondernemingspensioenfonds naar een verzekerde eindloon- of middelloonregeling."

Het voorbeeld dat Radar toonde van een weduwe die haar nabestaandenpensioen bij Generali gehalveerd zag, had betrekking op een wijziging van de pensioenregeling zelf, aldus het Verbond. "Een pensioenregeling is het resultaat van overleg tussen werkgevers en werknemers en kan bij een wijziging inderdaad leiden tot verslechtering van de pensioenrechten. Maar dit staat los van het type uitvoerder. Dat Radar deze zaken met elkaar vermengt en daar algemene conclusies aan verbindt, zet de kijker op het verkeerde been."

Het Verbond vindt het jammer dat er in het programma geen gelegenheid is geboden voor wederhoor. "Dat is bij een onderwerp van zo'n groot maatschappelijk belang op zijn minst onzorgvuldig."

Provisieverbod een zegen voor de consument?

Provisieverbod een zegen voor de consument?

consumentenbond

De Commissie CFD meent dat het principe 'bij twijfel niet inhalen' steeds sterker van toepassing is op het geplande provisieverbod bij o.a. uitvaartverzekeringen.

Volgens de Commissie wordt steeds duidelijker dat het provisieverbod het consumentenbelang niet dient. "Vooral de keuzevrijheid van de consument lijkt met het verbod in de knel te komen. Ook zal een provisieverbod leiden tot een sterk waterbedeffect. De verzekeraars zullen bij een provisieverbod direct grote commerciële loondienst-organisaties met verkopers optuigen. Via internet zal het productassortiment worden gestandaardiseerd om de omzet op peil te houden. Dit komt het consumentenbelang niet ten goede." De Commissie wijst verder op de adviesinterpretatie die de AFM momenteel ten beste geeft. "Hieruit blijkt dat wanneer er advies gegeven wordt zonder specifiek een product te noemen, het advies niet onder de werking van de Wft valt en daarmee ook niet vergunningplichtig is. De hele wetgeving, het opleidingsgebouw en het reguleren van de branche staat daarmee op losse schroeven." Een arbeidsongeschiktheidsverzekering zonder provisie is wat aov-zzp betreft een goede zaak. Het is een nogal complex product dus goed adviestoch al bittere noodzaak.Verder is op basis van provisie de dienstverlening veelal veel voordeliger.

Vergelijkingssites moeten beter

Vergelijkingssites moeten beter


De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vindt de kwaliteit van de meeste vergelijkingssites voor spaarrekeningen en reisverzekeringen onder de maat.

"Vergelijkingssites zijn heel nuttig voor de consument, maar dan moeten ze wel volledig, correct en transparant zijn," benadrukt Henk Don, bestuurslid NMa, "anders heb je er nog niets aan omdat je niet weet of je de beste keuze krijgt voorgeschoteld." De NMa adviseert consumenten om meerdere vergelijkingsites te raadplegen. Daarnaast is het raadzaam om op de website van de aanbieder van de beoogde spaarrekening of verzekering na te gaan of de informatie overeenkomt met de informatie op de vergelijkingssite.

Uit het onderzoek blijkt dat op meer dan 60 procent van de vergelijkingssites een belangrijk deel van de spaarrentes of verzekeringspremies niet klopt. Ook blijkt dat ongeveer 30 procent van de vergelijkingsites voor spaarrekeningen en driekwart van de vergelijkingssites voor reisverzekeringen te weinig producten tonen. Verder is ongeveer de helft van de vergelijkingssites niet transparant over de eigenaar en/of het verdienmodel van de vergelijkingssite. Volgens de NMa doen de sites er goed aan zich te verbeteren door meer producten te tonen, te controleren of de informatie klopt en dagelijks de prijzen van alle producten bij te werken. Een andere mogelijkheid om de kwaliteit van vergelijkingssites te verbeteren, is door het invoeren van een gedragscode. Een dergelijke code kan ook toepasbaar zijn voor vergelijkingssites in andere sectoren.

De NMa heeft de kwaliteit van 21 vergelijkingssites voor spaarrekeningen en 17 vergelijkingssites voor doorlopende reisverzekeringen beoordeeld op verschillende criteria, zoals correctheid, volledigheid en transparantie. Voor de reisverzekeringen zijn er slechts twee vergelijkingssites die op alle criteria de hoogste score halen. Voor spaarrekeningen is er geen enkele vergelijkingssite die op alle criteria de hoogste score heeft behaald.

Het onderzoek naar vergelijkingssites is uitgevoerd door de Monitor Financiële Sector (MFS). De MFS is een team binnen de NMa dat onderzoek doet naar de marktwerking op verschillende financiële markten. Vergelijkingssites kunnen consumenten helpen bij de keuze voor een financieel product en de concurrentie bevorderen tussen aanbieders van financiële aanbieders, mits de kwaliteit goed is.Vergelijkingssites voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn niet onderzocht

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page