fbpx
Image
Image

AOV Light

AOV Light , Low Budget AOV's of starters AOV's

waarschuwingsbord_30_27waarschuwingsbord_30_27waarschuwingsbord_30_27


Onder AOV Light wordt verstaan een AOV Verzekering voor zelfstandig ondernemers met beperkte uitkeringsduur en/of voorwaarden die als doelgroep heeft kleine (startende) zelfstandigen.Hier worden vaak relatief kleine bedragen verzekerd en speelt het beperkte budget van de kleine ondernemer een grote rol. Niet zelden worden door deze zelfstandigen met weinig inkomen en veel tijd offertes opgevraagd bij diverse partijen voor Low Budget AOV: AOV offertes die op premie gemakkelijk maar juist op voorwaarden erg lastig te vergelijken zijn.

Juist doordat het beperkte budget een grote rol speelt, verzuimt de kleine ondernemer vaak om een specialist in te schakelen die de ondernemer helpt en bijstaat en het vergelijkingswerk en advieswerk voor zijn rekening neemt.

AOV light of Instap AOV of AOV voor starters zijn AOV's die onder vuur liggen bij de AFM. Terecht geeft de AFM aan dat veel voorwaarden van deze AOV's dermate ingewikkeld zijn dat de ondernemer daar zelf niet uitkomt. Of dat hij een keuze maakt die wellicht in de toekomst tot de ultieme teleurstelling en frustratie leidt: na jaren honderden euro's per maand betaalt te hebben, is de ondernemer ziek geworden maar blijkt zijn ziekte niet in het limitatieve lijstje van de verzekeraar's voorwaarden te staan en/of is de uitkering slechts een tijdelijk doekje voor het bloeden, mag de boot en het huis alsnog de verkoop in en mag de zieke toekomstige (ex)-ondernemer zich, nadat al zijn spaarcentjes op zijn, alsnog melden bij de Gemeentelijke Sociale Dienst voor bijstand.

Vraag daarom altijd advies bij een professionele en gerenommerde partij als bijvoorbeeld AOV-ZZP.nl. AOV-ZZP : gewoon goed geregeld!


Provisieverbod en gratis advies van overheid?

Provisieverbod en gratis advies van overheid?

In de AFM publicatie"Een volgende stap naar meer pensioeninzicht"van 6 februari 2012, laat de AFM haar ware gezicht zien, zo stelt de Commissie CFD.
Na eerst de motor te zijn geweest achter een algeheel provisieverbod beweert de AFM in haar publicatie nu doodleuk dat het voor de hand ligt dat ditzelfde provisieverbod er voor zorgt dat consumenten minder snel geneigd zijn om onafhankelijk financieel advies in te winnen. Sterker nog, de kans bestaat dat mensen met een laag inkomen het inwinnen van financieel advies uit kostenoogpunt helemaal achterwege laten, waardoor zij het risico lopen op teleurstelling of zelfs een armoedeval bij pensionering, zo staat er in de publicatie.

Commissie CFD voorzitter Edwin Herdink; "letterlijk staat hier waar de Commissie CFD al sinds haar oprichting de politiek voor waarschuwt. Een provisieverbod leidt tot verschraling van toegankelijk onafhankelijk advies in Nederland. De AFM bevestigt dit nu zelf"

De AFM vraagt zich vervolgens in haar publicatie af waar bij een provisieverbod de consument dan nog onafhankelijk, deskundig, betaalbaar, laagdrempelig en persoonlijk advies kan krijgen.
De oplossing moet volgens de AFM worden gezocht bij:

De geldloketten waarmee De Jager experimenteert
Pensioenfondsen die een financieel advies gaan geven, zonder dat een wft vergunning vereist is
Werkgevers en andere partijen die een financieel advies gaan geven, zonder dat een wft vergunning vereist is
Internetsites (zoals mijnpensioenoverzicht.nl) en tools die de consument helpen een eigen advies samen te stellen, zonder dat een wft vergunning vereist is

De AFM houdt in haar publicatie een warm pleidooi voor het creëren van vaste budgetten om de geldwinkels financieel in stand te kunnen houden en geeft o.a. bij pensioenfondsen aan dat er flink ruimte zit in de WFT om zonder vergunning een financieel plan te kunnen maken voor een deelnemer van een pensioenfonds, waarbij ook naar de hypotheeksituatie, derde pijler en andere vermogensbestanddelen wordt gekeken. De AFM vindt ook dat partijen als het Geldloket en pensioenfondsen deze werkzaamheden gratis zouden moeten verrichten. Als voor de consument dan vervolgens duidelijk is wat er moet gebeuren, dan kan worden verwezen naar bijvoorbeeld een tussenpersoon om het benodigde product te bemiddelen.

Herdink vindt dat de AFM hiermee de onafhankelijk tussenpersonen schaakmat zet. Immers, onder de WFT is deze tussenpersoon verplicht het totale adviesproces te doorlopen en moet daar haar kosten voor in rekening brengen. Maar als dit advies al ‘gratis' is gegeven, gaat de consument hier natuurlijk niet nog eens voor betalen. Die zal dan kiezen voor de direct writer, die het product zonder zichtbare kosten als ‘execution only' bemiddelt.

De Commissie CFD is van mening dat deze wijze van marktsturing door een toezichthouder onacceptabel is en zal de Kamerleden aanschrijven met het verzoek kamervragen te stellen over deze publicatie. Het is het zoveelste bewijs dat van de hele beloningsdiscussie niets klopt.

De CFD verwijst hiermee ook naar de rondetafel bijeenkomst over uitvaartverzekeringen, waar duidelijk werd dat bij een provisieverbod de verzekeraars hun loondienstorganisaties direct weer gaan optuigen en snelle internetsites gaan opzetten. Het door de politiek gewenste provisieverbod zet het onafhankelijke intermediair volkomen buitenspel en schoffeert de consument door deze te veroordelen tot eenzijdige internetsites en colporterende verkoopkanonnen met hoge productie eisen.

Beperken en voorkomen arbeidsrisico’s zzp’ers

Beperken en voorkomen arbeidsrisico's zzp'ers

risico's


In de toekomst zal hetzelfde beschermingsniveau gaan gelden voor zelfstandigen om veilig en gezond te kunnen werken als het niveau dat reeds geldt voor werknemers op die arbeidsplaatsen, waar beiden werken. Zo zullen bijvoorbeeld op de bouwplaats de te nemen maatregelen om de lichamelijke belasting te verminderen voor zzp'ers en werknemers gelijk worden. Dit leidt er ook toe dat, waar er concrete normen in arbocatalogi zijn vastgelegd, deze als referentiekader gebruikt worden in het toezicht op zzp'ers.

Het gelijkstellen van de te nemen beheersmaatregelen zal de bereidheid om de Arbowetgeving na te leven vergroten en de handhaving vereenvoudigen.

Achtergrond van dit besluit van het kabinet vormt het advies van de Sociaal-Economische Raad (SER) over zelfstandigen en arbeidsomstandigheden. Dit blijkt uit de reactie van kabinet op het advies van de SER over zelfstandigen en arbeidsomstandigheden die staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.(rijksoverheid.nl)

Het advies ‘Zelfstandigen en arbeidsomstandigheden' en de reactie van het kabinet
Het kabinet heeft kennis genomen van het advies van de SER ‘Zelfstandigen en arbeidsomstandigheden' dat op 21 maart jl. is aangeboden aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
In het navolgende zal de opvatting en de te nemen actie van het kabinet worden geschetst. Ook wordt ingegaan op aanleiding en achtergrond van de adviesaanvraag en de inhoud van het advies.
Het advies van de SER ‘Zelfstandigen en arbeidsomstandigheden'
Het advies 'Zelfstandigen en arbeidsomstandigheden' is op 18 maart 2011 vastgesteld, ook de organisaties van zzp'ers die in de SER vertegenwoordigd zijn (FNV Zelfstandigen en Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO)), hebben zich achter het advies geschaard.
Uitgangspunt voor de SER is dat de arbeidsomstandigheden, het beschermingsniveau en de veiligheid voor iedereen die arbeid verricht, gelijk moeten zijn. Dit is conform het eerdere advies van de SER over de ernstige risico's bij de arbeid uit 2004. De SER concludeert dat er daarom aanleiding is om meer onderdelen van de Arboregelgeving van toepassing te verklaren op alle zzp'ers. Tevens wordt het belang van het vergroten van het veiligheids- en gezondheidsbewustzijn van zzp'ers beklemtoond. Hierbij worden voorlichting, opleiding en handhaving van belang geacht.
Kabinetsvisie ten aanzien van zelfstandigen
In de kabinetsreactie op het onderzoek naar motieven van ondernemerschap (2008)1 is de algemene visie uiteengezet over de rol van de overheid ten aanzien van de bescherming van zelfstandigen. Het is in beginsel aan de burger zelf om in een eigen inkomen te voorzien en een inschatting te maken van de risico's die hij loopt. De overheid wil daarbij zo min mogelijk treden in de keuzevrijheid van mensen. De rol van de overheid bij bescherming van zelfstandigen vloeit voort uit de verantwoordelijkheid voor bescherming van al haar burgers. Het gaat dan om het bieden van bestaanszekerheid en het waarborgen van de gezondheid.
Voor werknemers zijn de implicaties van deze rol van de overheid anders dan voor zelfstandigen. De keuzevrijheid van werknemers is door de aard van de arbeidsovereenkomst in principe kleiner dan die van zelfstandigen. Werknemers verplichten zich contractueel om opdrachten van de werkgever op te volgen. Deze gezagsverhouding maakt dat een werknemer slechts tot op zekere hoogte kan kiezen welke werkzaamheden hij onder welke omstandigheden uitvoert. Dat kan ertoe leiden dat een werknemer door de werkgever kan worden verplicht of zich gedwongen voelt, arbeid te verrichten die gevaarlijk is of waarvan hij de gevolgen niet kan overzien. Om dat te voorkomen biedt de overheid aan alle werknemers beschermingsmaatregelen. Voor zelfstandigen geldt deze beperking van de gezagsverhouding als regel niet. Werken als zelfstandige impliceert dat men zelf kiest voor het dragen van verantwoordelijkheid en de daaraan verbonden risico's. Wel dienen zelfstandigen vanuit de optiek van veiligheid en gezondheid beschermd te worden tegen ernstige risico's en dient gevaar voor derden te worden voorkomen.
Een illustratie van de toepassing van de kabinetsvisie betreft de Wet zwangerschaps- en bevallingsuitkering zelfstandigen. Hierbij wordt enerzijds gesteld dat zelfstandigen bewust hebben gekozen voor het ondernemerschap met alle daaraan verbonden voordelen en risico's, maar dat anderzijds de bescherming van de gezondheid van moeder en kind van groot maatschappelijk belang is.

Reactie van het kabinet op het SER-advies

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page