Provisieverbod en gratis advies van overheid?
In de AFM publicatie"Een volgende stap naar meer pensioeninzicht"van 6 februari 2012, laat de AFM haar ware gezicht zien, zo stelt de Commissie CFD.
Na eerst de motor te zijn geweest achter een algeheel provisieverbod beweert de AFM in haar publicatie nu doodleuk dat het voor de hand ligt dat ditzelfde provisieverbod er voor zorgt dat consumenten minder snel geneigd zijn om onafhankelijk financieel advies in te winnen. Sterker nog, de kans bestaat dat mensen met een laag inkomen het inwinnen van financieel advies uit kostenoogpunt helemaal achterwege laten, waardoor zij het risico lopen op teleurstelling of zelfs een armoedeval bij pensionering, zo staat er in de publicatie.
Commissie CFD voorzitter Edwin Herdink; "letterlijk staat hier waar de Commissie CFD al sinds haar oprichting de politiek voor waarschuwt. Een provisieverbod leidt tot verschraling van toegankelijk onafhankelijk advies in Nederland. De AFM bevestigt dit nu zelf"
De AFM vraagt zich vervolgens in haar publicatie af waar bij een provisieverbod de consument dan nog onafhankelijk, deskundig, betaalbaar, laagdrempelig en persoonlijk advies kan krijgen.
De oplossing moet volgens de AFM worden gezocht bij:
De geldloketten waarmee De Jager experimenteert
Pensioenfondsen die een financieel advies gaan geven, zonder dat een wft vergunning vereist is
Werkgevers en andere partijen die een financieel advies gaan geven, zonder dat een wft vergunning vereist is
Internetsites (zoals mijnpensioenoverzicht.nl) en tools die de consument helpen een eigen advies samen te stellen, zonder dat een wft vergunning vereist is
De AFM houdt in haar publicatie een warm pleidooi voor het creëren van vaste budgetten om de geldwinkels financieel in stand te kunnen houden en geeft o.a. bij pensioenfondsen aan dat er flink ruimte zit in de WFT om zonder vergunning een financieel plan te kunnen maken voor een deelnemer van een pensioenfonds, waarbij ook naar de hypotheeksituatie, derde pijler en andere vermogensbestanddelen wordt gekeken. De AFM vindt ook dat partijen als het Geldloket en pensioenfondsen deze werkzaamheden gratis zouden moeten verrichten. Als voor de consument dan vervolgens duidelijk is wat er moet gebeuren, dan kan worden verwezen naar bijvoorbeeld een tussenpersoon om het benodigde product te bemiddelen.
Herdink vindt dat de AFM hiermee de onafhankelijk tussenpersonen schaakmat zet. Immers, onder de WFT is deze tussenpersoon verplicht het totale adviesproces te doorlopen en moet daar haar kosten voor in rekening brengen. Maar als dit advies al ‘gratis' is gegeven, gaat de consument hier natuurlijk niet nog eens voor betalen. Die zal dan kiezen voor de direct writer, die het product zonder zichtbare kosten als ‘execution only' bemiddelt.
De Commissie CFD is van mening dat deze wijze van marktsturing door een toezichthouder onacceptabel is en zal de Kamerleden aanschrijven met het verzoek kamervragen te stellen over deze publicatie. Het is het zoveelste bewijs dat van de hele beloningsdiscussie niets klopt.
De CFD verwijst hiermee ook naar de rondetafel bijeenkomst over uitvaartverzekeringen, waar duidelijk werd dat bij een provisieverbod de verzekeraars hun loondienstorganisaties direct weer gaan optuigen en snelle internetsites gaan opzetten. Het door de politiek gewenste provisieverbod zet het onafhankelijke intermediair volkomen buitenspel en schoffeert de consument door deze te veroordelen tot eenzijdige internetsites en colporterende verkoopkanonnen met hoge productie eisen.