fbpx
Image
Image

Gratis advies bestaat niet: provisieverbod schiet zijn doel voorbij

Gratis advies bestaat niet: provisieverbod schiet zijn doel voorbij

afmlogo_150_57


Vanaf 1 januari 2013 is bij wet geregeld dat provisie voor complexe financiële producten niet meer is toegestaan. Provisie is namelijk door de politiek getypeerd als een perverse prikkel en de branche dient hervormt te worden. Bij financieel advies en begeleiding via het intermediair zal hiervoor op andere wijze moeten worden betaald. De tijd van solidariteit is dan echt voorbij.

Maar het komende provisieverbod lijkt al voordat het wettelijk van kracht wordt haar doel voorbij te schieten. Waar de Commissie CFD al vanaf het begin van de provisiediscussie op gewezen heeft wordt nu bevestigd door de AFM. De toegankelijkheid tot deskundig financieel advies komt in gevaar. Met het provisieverbod op complexe financiële producten heeft de politiek een dam opgeworpen voor onafhankelijk financieel advies. De Commissie CFD heeft hiertegen gestreden vanuit het liberale gedachtegoed: keuzevrijheid en eigen verantwoordelijkheid voor consumenten. De politiek heeft anders besloten vanuit het oogmerk consumentenbescherming. De politiek lijkt nu haar verantwoordelijkheid te willen gaan afkopen in de vorm van gratis Geldloketten. De Commissie CFD is hier uiterst bezorgd over. Geldloketten kunnen immers in de overtuiging van CFD nooit deze maatschappelijke functie waarmaken. Met de komst van Geldloketten creëert de overheid in de ogen van CFD een schijnoplossing. Gratis advies bestaat immers niet. De Commissie CFD vindt dan ook dat de kosten voor deze politieke proefballon uit de algemene middelen gefinancierd dienen te worden en niet worden afgewenteld op het intermediair.

Typisch is dat de AFM na de politieke besluitvorming tot een provisieverbod, nu wel haar bezorgdheid uit over de negatieve gevolgen er van. Blijkbaar is er sprake van voortschrijdend inzicht en probeert men nu met aanvullende maatregelen het risico tot verschraling van het dienstenaanbod te beperken. Met flankerend beleid tracht de AFM de negatieve effecten van het provisieverbod tegen te gaan. Het is voor de Commissie CFD overduidelijk dat de politiek en de AFM de gevolgen van het provisieverbod niet doordacht hebben en nu met het strooien van kruimels de honger probeert te stillen. Indien men de toegang tot onafhankelijk en deskundig advies wil behouden dan is er voor CFD maar 1 route en die wijst in de richting van het onafhankelijk intermediair. In haar gesprekken met de politiek zal de Commissie CFD aangeven dat, ook zonder de komst van Geldwinkels, de toegankelijkheid tot complex financieel advies behouden kan blijven.

AOV Verzekering en zorgplicht

AOV Verzekering en zorgplicht

spaarvarkenmetpleister45-45


De rechtbank Den Bosch heeft een tussenuitspraak gedaan in een zaak, waarbij de klant zijn tussenpersoon aanspreekt op zijn zorgplicht na het sluiten van een verkeerd aov-product. In plaats van de beoogde beroepsarbeidsongeschiktheid bleek de dekking slechts 'reguliere' arbeidsongeschiktheid te omvatten, op basis waarvan de claim werd afgewezen. De verzekerde wil nu geld van zijn tussenpersoon.

De klant zegt opdracht te hebben gegeven tot een polis met dekking voor beroepsaansprakelijkheid en stelt tevens dat de tussenpersoon hem er nooit op heeft gewezen dat de door hem gewenste verzekering niet was afgesloten, zodat hij er op mocht vertrouwen dat dit wel gebeurd was. De geleden schade is het verschil tussen de uitkeringen die zouden zijn ontvangen als een beroepsarbeidsongeschiktheidsverzekering was afgesloten, en de uitkeringen die ontvangen zijn op basis van de restcapaciteit.

De tussenpersoon in kwestie is het Limburgse onderdeel Zicht, als rechtsopvolger van een in 2001 overgenomen kantoor. ING wijst erop dat het in 1995 voor ondernemers niet mogelijk was zich op basis van het criterium beroepsaansprakelijkheid te verzekeren. "Bij de weduwepensioenverzekering, gecombineerd met arbeidsongeschiktheidsdekking, die eiser feitelijk heeft afgesloten, was dat ook na 1995 niet mogelijk."

De rechtbank velt nog geen oordeel, maar geeft de klant opdracht te bewijzen dat hij in 1995 aan zijn adviseur opdracht heeft gegeven een beroepsarbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Wanneer hij niet slaagt in de bewijslevering, komen zijn vorderingen niet voor toewijzing in aanmerking. Slaagt hij wel, dan wordt Zicht op tekortschietende zorgplicht aangesproken.

Hoe moet ZZP--er toegang tot pensioen krijgen

Hoe moet ZZP--er toegang tot pensioen krijgen


zzper pensioen
De Taskforce Inkomenszekerheid ZZP, onder leiding van Theo Gommer (Akkermans & Partners Groep) en Fred de Boer (voorzitter VZZP) concludeert in een whitepaper dat inkomenszekerheid voor zzp-ers maakbaar is.

De groep zzp-ers blijft groeien, echter de coherentie en mogelijkheden voor het realiseren en opbouwen van (pensioen)zekerheid is matig. Hoezeer de zzp-er ook zelf verantwoordelijk is, het is ondenkbaar dat er over (enkele) decennia grote groepen voormalig zzp-ers zijn zonder adequaat (pensioen)inkomen. Hier móet derhalve een oplossing voor komen. De Taskforce heeft in haar whitepaper een aanzet gegeven tot vernieuwing en innovatie. Op basis hiervan kan de politiek keuzes maken. In ieder geval moet de zzp-er toegang krijgen tot de (echte, collectieve) pensioenmarkt.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page