Arbeidsongeschikten soms verstrikt in wirwar verzekeringsregels
Arbeidsongeschikten soms verstrikt in wirwar verzekeringsregels
Mensen die arbeidsongeschikt worden, kunnen verstrikt raken in de wirwar aan voorwaarden van hun verzekering. Deze zijn vaak niet logisch en redelijk, stelt oprichter Anton Rietveld van Verzekeraarklachten.nl. Het gevolg is dat houders van een arbeidsongeschiktheidsverzekering een kat-in-de-zak blijken te hebben gekocht. De vereniging van financiële adviseurs, Adfiz, is dat met Rietveld eens, maar denkt er een oplossing voor te hebben gevonden.
Consumenten verwachten dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering uitkeert als ze werkonbekwaam raken. Deze zekerheid blijkt soms echter gebakken lucht, zo valt op te maken uit de voorbeelden die Rietveld oplepelt. Eén van de klachten betrof een verzekering waarbij mensen na een eerste melding drie maanden niets meer mochten melden. „Nadat een man zijn vinger gebroken had, werd hij binnen negentig dagen in de prak gereden. Dat viel vanwege de tijdsduur niet onder de dekking."
Een andere man kon niet langer werken vanwege een gewrichtsoperatie. „Hem werd voor de voeten geworpen dat hij verzuimd had te melden dat hij eerder een knieprobleem had, terwijl dat er in medisch opzicht niets mee te maken had", vertelt Rietveld. De verzekeraar betaalde niet uit. „Deze man zit nu ook financieel in de kreukels."
Kritisch
Ook de Consumentenbond is kritisch over dit type verzekeringen. „Als particulieren zo'n polis afsluiten, kost dat vaak veel geld", vertelt een woordvoerster. „Iedereen, maar zeker een persoon in loondienst, moet kritisch kijken naar wat geboden wordt en wanneer wat precies uitgekeerd wordt." Zij kunnen zich volgens haar het beste aansluiten bij een collectieve verzekering via hun werkgever.